Circle of Life – modevisning på Solna torg

Den 21 augusti rullade vi ut den gröna mattan på Solna torg och visade hållbart mode och återbruk av kläder. Med augustisolen som strålkastare gick våra modeller på catwalken i den hållbara modevisningen Circle of Life.

Lördagen den 21 augusti 2021 var det äntligen dags för Circle of Life, ett evenemang där vi blandade politik med färg, form och inspiration för en mer hållbar livsstil.

– Med Circle of Life skapade vi en riktig festkänsla på torget utanför Solna centrum, där Solnabor kunde mötas och känna samhörighet. Det var helt underbart att se torget fyllas av glada ansikten, säger Emelie Reinhold, en av initiativtagarna och ledamot i styrelsen för MP Solna.

Hållbart mode

I Sverige konsumerar vi i snitt ca 10 kg kläder per person och år. Produktionen av varje ny textil orsakar klimatutsläpp, kräver stora mängder vatten och förbrukar mycket kemikalier. Dessutom är arbetsvillkoren ofta dåliga och de som syr kläderna jobbar för låga löner, under långa arbetsdagar och på farliga arbetsplatser.

Miljöpartiet vill se mer återbruk av kläder och skapa bra förutsättningar för en hållbar konsumtion och cirkulär ekonomi. Genom att ge ett långt liv till de kläder som redan är producerade minskar vi utsläppen och kan samtidigt stärka en värdefull andrahandsmarknad. En tröja som du själv har tröttnat på kan någon annan tycka om eller göra om med en ny design.

– Hållbar konsumtion innebär mer second hand, att låna eller på annat sätt återanvända. Det vill vi uppmärksamma med Circle of Life! Det är hållbart både ekologiskt, socialt och ekonomiskt, säger Nahid Ayazi, en av initiativtagarna och ledamot i styrelsen för MP Solna.

Politik i praktiken

Modevisningen kom till genom initiativ och ideellt engagemang från miljöpartister i Solna.

– Idén om en hållbar modevisning väcktes i MP Solnas styrelse redan under 2019, men som så mycket annat fick vi pausa projektet på grund av coronarestriktionerna. Jag är både stolt och glad över det engagemang som finns inom föreningen. Politiskt engagemang ser olika ut för olika personer. Det är viktigt för oss att inte bara prata utan också att göra. Tillsammans gör vi skillnad, säger Terence Hales, ordförande för Miljöpartiet i Solna.

Samarbete med toppdesigner

I Circle of Life samarbetade Miljöpartiet i Solna och modeskaparen Naim Josefi, känd bland annat som vinnare av Project Runway Sverige 2012 och inte minst för att ha designat dåvarande kulturminister Alice Bah Kuhnkes (MP) spektakulära Nobelklänning 2017 tillsammans med Bea Szenfeld. Naim Josefi låg bakom designen av alla plagg som visades på Circle of Life. Alla kreationer kom från second hand och återvunna plagg.

Vill du veta mer om Circle of Life? Kontakta: solna@mp.se