Solna når bästa placeringen någonsin
i miljörankning

Varje år gör tidningen Aktuell Hållbarhet en rankning av kommunernas miljöarbete. I år klättrar Solna fem placeringar till plats 16, det bästa resultatet någonsin. Ett tydligt tecken på att Miljöpartiet gör skillnad i den blågröna koalitionen.

Tidningen Aktuell Hållbarhet har sedan 2009 gjort en rankning av Sveriges miljöbästa kommuner. Syftet är att mäta kommunernas ambition och aktivitet på miljöområdet och rankningen bygger på en enkätundersökning och på data från myndigheter som SCB, Boverket och Vattenmyndigheten samt branschorganisationer som Miljöfordon Sverige och Avfall Sverige. Under de 14 år som rankningen har genomförts har Solnas genomsnittliga placering varit 113 och som sämst plats 184 år 2015. Under den här mandatperioden har kommunen dock klättrat först till plats 45 år 2020 och sedan till plats 21 förra året. Båda placeringarna var de högsta kommunen fått dittills. Men i år förbättrades resultatet för tredje året i rad och Solna landade på plats 16 av 290 kommuner.

– Det är ingen slump att Solnas arbete med miljö och klimat förbättras år för år sedan Miljöpartiet kom med i majoriteten. Vad rankningen visar är att grön politik gör skillnad och jag är väldigt stolt över att Solna nu är på väg i rätt riktning, säger Victoria Johansson, kommunalråd och ordförande för miljö- och hälsoskyddsnämnden.

Solna höjer sig även en placering i rankningen av kommunerna i Stockholms län, från plats sju till plats sex.

– Att förbättra sig tre år i rad är en stor grön framgång. Samtidigt har vi mycket kvar att göra för att nå kommunens mål om att 2035 vara en klimatneutral organisation och 2045 vara en klimatneutral stad samt för frisk luft, rent vatten och den biologiska mångfalden, säger Bernhard Huber, kommunalråd och gruppledare.

Läs mer om Aktuell Hållbarhets kommunrankning!