Cirkulär ekonomi

Vad, varför och hur?

Vad?

Cirkulär ekonomi är ett modernt uttryck för kretslopp, hållbarhet och förnybar energi. Den står i kontrast till ”slit och släng”. Sedan industrialiseringen är normen att exploatera naturen, utvinna mest möjligt av resurser, att producera och konsumera så mycket vi kan och sedan göra oss av med förbrukade saker som avfall.

I en cirkulär ekonomi så nyttjar vi saker så länge det går. Sedan återbrukar vi saker och återvinner material, så mycket som möjligt, om och om igen. Till slut blir material i kastade saker, som plast, metaller, glas och papper m m, råvaror till nya saker. Med cirkulär design ska nya saker vara enkla att laga, byta ut delar på och uppgradera till nya versioner. Så lite som möjligt ska bli avfall.

Varför?

Det stora uttaget av jordens ändliga resurser ger miljöproblem. På sikt blir det förödande även för ekonomin. I Sverige kommer bara 3,4 % av alla material till nya saker från återvinning. Ofta är reparationer dyrare än att köpa nytt, så svenska hushåll lägger cirka 100 gånger mer på att köpa nytt än på att reparera saker.

En övergång till en cirkulär ekonomi inom naturens ramar behövs för jordens resurser att räcka och för att rädda klimatet.

Hur?

För en hållbar utveckling måste det löna sig bättre att reparera och återanvända begagnade saker, hellre än att köpa nytt.

Det måste också bli lättare att dela, låna eller hyra, hellre än att alla ska äga allt själva. Genom att använda mer tjänster och äga färre egna saker så bidrar vi till en mer hållbar konsumtion.

Fundera på

• Finns det saker som du kan låna av andra hellre än köpa?
  • Har du saker som du kan och vill låna ut till andra?
  • Finns det saker du vill köpa begagnat som second hand?
  • Har du saker som du varken använder eller behöver?
  • Vad vill du göra med saker som du inte använder?

Miljöpartiet vill

• Öppna en kommunal fritidsbank i Solna centrum, för att låna ut sport- och fritidsutrustning,
  • Ge mer plats i Solna för reparationsverkstäder, second hand-butiker och bilpooler,
  • Vidareutveckla Solna kommuns återbruk av möbler,
  • Skapa fler gröna jobb och stödja gröna företag,
  • Främja konsumtion som använder mindre resurser, bland annat solceller, cyklar och kollektivtrafik,
  • Ta bort subventioner av energi som inte är förnybar, kärnkraft och fossil energi som kol, olja och naturgas,
  • Öka skatter på det som är skadligt för människor och miljö,
  • Sänk skatter på det som är bra, till exempel uthyrning, återbruk och reparationer.