Dra inte in Huvudsta i Råsta Holdings tveksamma affärer!

Exploateringsbolaget Råsta Holding begränsar sig inte längre till Arenastaden. Senast i raden av tveksamma uppgörelser är den plötsliga bytesaffären av mark vid Råstasjön mot mark i Huvudsta. Vad marken i Huvudsta är värd, har kommunen inte bemödat sig att ta reda på.

Solna stad äger aktiebolaget Råsta Holding tillsammans med Fabege och Peab. Ända sedan Råsta Holding grundades 2007, har Miljöpartiet kritiserat Solna stads affärsrelation med bolaget som är allt annat än transparent. Solnas politiker förväntas löpande ta beslut om Råsta Holding, men tillgången till information och möjligheten till insyn är i stort sett obefintlig.

Den 25 maj 2015 ska Solna kommunfullmäktige godkänna ännu en markaffär med Råsta Holding. I beslutsunderlaget till markbytesaffären framgår varken vad marken som ska bytas ut eller marken som ska säljas in är värd.

Det är ingen seriös hantering av Solna stads tillgångar, säger Miljöpartiets kommunalråd Bernhard Huber.

Affären bygger på en överenskommelse om bostadsexploatering på två markplättar i sydvästra delen av Huvudsta. Om man tolkar Länsstyrelsens tidigare ställningstaganden råder det vissa oklarheter om marken överhuvudtaget får bebyggas. För drygt 15 år sedan föll en detaljplan i samma område, då man bedömde att närheten till fjärrvärmeverket Norrenergi var alltför riskabel och miljöfarlig.

Nu hamnar vi åter igen i en detaljplaneprocess med tveksamma förutsättningar. Staden kan inte agera fritt eftersom man sitter på två stolar. Det är inte rätt väg framåt, säger Bernhard Huber.

Miljöpartiet är positivt till en varsam förtätning i sydöstra Huvudsta men föredrar en ren detaljplaneprocess där kommunen markanvisar till det byggbolaget som kommer med det bästa förslaget.

Se även Råstaaffär hotar grön oas i Huvudsta (Vi i Solna, 16 maj 2015) och Protester mot markaffären i Huvudsta (Vi i Solna, 26 maj 2015).