Friends Arena – en återblick

Se filmen om Friends arena – ur Miljöpartiets perspektiv!

Nu har Solna köpt sig ur Friends arena genom att överlåta sina aktier och andelar till en av de andra delägarna, fastighetsbolaget Fabege. Solna fick en symbolisk summa – 4 kronor – för affären medan kommunen fick betala 178,5 miljoner för att bli av med ansvaret för den förlusttyngda arenan. Miljöpartiet har alltid varit emot att Solna skulle gå in som delägare i arenan eftersom det har inneburit snåriga juridiska konstruktioner, hemliga avtal och obefintlig insyn i bolagen och ekonomin för oss politiker.

Att Sona har dragit sig ur arenan är positivt och i linje med vad Miljöpartiet hela tiden har velat. Låt oss dock aldrig glömma att notan för Solnas skattebetalare under de här 10 åren landar på över 700 miljoner kronor. Det ansvaret ligger helt och hållet på Alliansen. För att minnas alla konstiga turer och höga kostnader i arenaprojektet samt hur Miljöpartiet ställde sig till de beslut som fattades, har Miljöpartiets vice gruppledare Victoria Johansson gjort en film: Friends Arena – en återblick.

Kort version på Facebook / Youtube (1 minut)
Lång version på Facebook / Youtube (25 minuter)