Gör det enklare att cykelpendla till Arenastaden
Företagen i Arenastaden är besvikna över Solnas misslyckade cykelpolitik. Nu behövs det förändring!
Många stora företag har sökt sig till Arenastaden och flyttat in i moderna kontorsbyggnader med hög miljöstandard. På många adresser finns rymliga och bekväma cykelgarage med omklädningsrum, dusch och möjlighet att pumpa och fixa med cykeln. Företag som Telia, SEB och Siemens uppmuntrar sina medarbetare att ta cykeln till jobbet och många gör också det – tusentals anställda cykelpendlar till Arenastaden varje dag. Bara hos Telia är det över 400 medarbetare som cyklar till jobbet där det väntar ett modernt cykelgarage med 650 platser.
Problemet är hur de ska ta sig till cykelgaraget. För cykelvägarna som leder till Arenastaden når inte hela vägen fram. Det finns i stort sett inga cykelbanor i den nya stadsdelen och de senaste årens förändringar av gatumiljön har uteslutande haft bilen som utgångspunkt. Cyklister som kommer från innerstaden måste ta sig igenom en hinderbana för att komma till Arenastaden. Värst är nog passagen över Frösundaleden med de ombyggnationer som gjorts vid Solna station och Solna centrum.
Vad gör då Solna stad? I över fem år har man nu segat med att ta fram en cykelplan och ett tillhörande genomförandeprogram. Problemen är numera identifierade men inga lösningar är framtagna än. Och med en politisk ledning som har bromsat cyklister i decennier kan man inte räkna med en förbättring i närtid. I Alliansens årliga budgetar har det på senare år funnits mellan 1 och 10 miljoner kronor för cykelinvesteringar. Naturligtvis alldeles för lite, våra grannkommuner satsar runt 50 miljoner kronor per år. Så mycket borde givetvis även Solna satsa och det är därför Miljöpartiet vill lägga 250 miljoner på cykelinfrastruktur de närmaste fem åren.
Vill Solna förbli en företagsvänlig kommun måste också infrastrukturen hänga med. Som läget är nu är många cyklister i Arenastaden påtagligt besvikna.
En kortare version av artikeln publicerades som insändare i Mitt i Solna (2017-12-20).