Höj säkerheten på Solnas lekplatser!

I Alliansens Solna lever lekande barn farligt. På kommunens mark finns nästan 800 lekredskap varav det var fel på hela 523. Det visar Miljöpartiets genomgång av årets besiktningsprotokoll.
– Barn har rätt till trygga lekplatser! säger Miljöpartiets kommunalråd Bernhard Huber. Tyvärr har Solna under en lång period haft en alldeles för låg ambitionsnivå vad gäller barnens säkerhet.

Varje fastighetsägare har ett lagstadgat ansvar för att lekplatser är säkra. De måste besiktigas varje år och alla fel som upptäcks ska sammanställas i ett protokoll. Felen klassificeras som A-, B- eller C-fel. A-felen som är de mest allvarliga måste åtgärdas omgående och B-felen bör åtgärdas så snart som möjligt medan C-fel ska hållas under uppsikt och rättas till i samband med planerat underhåll.

Vid Miljöpartiets genomgång av 93 tillgängliga besiktningsprotokoll från 2016 kunde konstateras att nästan 70 procent av de totalt nästan 800 lekredskapen på kommunens mark hade ett eller flera fel. På en lekplats, Byparken, fanns det hela sex lekredskap med fel av den allvarligaste typen – de var trasiga eller felaktigt monterade så att barn kunde fastna med huvudet, halsen eller kläder med risk för strypning. På Ekensbergsskolans lekplats var det fel på alla lekredskap utom ett. Tallbackaskolans skolgård var en av de lekplatser som hade flest fel totalt, hela 35 stycken. En stor del av de dokumenterade felen är direkt kopplade till bristande underhåll.

– Resultatet av vår genomgång är både skrämmande och upprörande. Bristande underhåll av lekplatser är faktiskt ett brott mot Plan- och bygglagen, säger Victoria Johansson vice gruppledare för Miljöpartiet i Solna.

Huruvida lekplatsen har en fungerande drift- och underhållsplan är något som ska kontrolleras i samband med besiktningen. Det ska även finnas skyltar med information, telefonnummer till fastighetsägaren och larmnummer vid händelse av en olycka. Besiktningsprotokollen visar dock att inte en enda av Solna stads lekplatser har någon plan för drift och underhåll och ingenstans finns de rekommenderade skyltarna uppsatta.