Huvudstas förnyelse släpar efter

När det kommer till stadsdelar i Solna som har några år på nacken är prioriteringarna och byggnadsivern inte lika akut. I Huvudsta finns fina planer på en rejäl omdaning, men tyvärr inga muskler och ambitioner för ett genomförande.

Det byggs som aldrig förr i Solna. Endast grannkommunen slår oss på fingrarna när det kommer till expansion. Och det ser inte ut att finnas några tecken på avmattning heller. Nya stadsdelar ploppar upp som svampar ur jorden – Arenastaden, Hagastaden och Järvastaden. Men när det kommer till stadsdelar i Solna som har några år på nacken är prioriteringarna och byggnadsivern inte lika akut.

I Huvudsta finns fina planer på en rejäl omdaning, men tyvärr inga muskler och ambitioner för ett genomförande. Den som vill vara konspiratoriskt lagd skulle kunna hävda att man helt enkelt prioriterar de nya stadsdelarna före de befintliga 60-talsområdena i de södra delarna av staden.

Bernhard Huber från Miljöpartiet tog under senaste Kommunfullmäktige upp omdaningen av Armégatan som släpar efter. I gestaltningsprogrammet för Huvudstas gator från 2007 beskrivs en tilltalande och modern gatumiljö för Armégatan och Storgatan. Avsmalnade gator, trädplanteringar, cykel- och gångvägar. Tyvärr har det stannat vid en papperstiger och endast 250 meter har gjorts om under åtta år. Varför har man så låga ambitioner för Solnas befintliga stadsdelar?

Läs mer i Vi i Solna: Ny trafikmiljö i Huvudsta dröjer