Ja till luftmätningar i Solna

Kommunfullmäktige ställde sig bakom Miljöpartiets förslag om att mäta halterna av luftföroreningar i Solna. Äntligen kan Solnaborna få svart på vitt om luften de andas.

Varje år dör över 5000 svenskar en för tidig död på grund av luftföroreningar. Skadlig luft leder också till hjärt- och kärlsjukdomar och andningsbesvär. Förutom det oerhörda lidandet beräknas problemen medföra samhällskostnader på ofattbara 42 miljarder kronor om året.

Den stora boven i dramat är vägtrafiken som orsakar utsläpp av kväveoxider och partiklar. Det är framför allt i storstäderna som halterna av dessa föroreningar är höga och i takt med inflyttningen till storstadsområdena blir allt fler exponerade för dem. I en växande kommun med mycket trafik som Solna är det därför särskilt viktigt att se till att människor inte utsätts för hälsorisker på grund av skadlig luft. Det finns lagstiftning som tydligt styr hur en kommun ska gå tillväga för att kontrollera luftkvaliteten. Men den följer inte Solna.

Östra Sveriges Luftvårdsförbund, där Solna är medlem, tog redan för ett antal år sedan fram kartor som visade att halterna av luftföroreningar är höga på flera platser i vår kommun. De är så höga att Solna måste sätta upp mätstationer för att kontrollera luftkvaliteten. Att det inte finns några mätstationer betyder att kommunen bryter mot lagen. Det är chockerande, säger Victoria Johansson, vice gruppledare för Miljöpartiet.

Problemen har alltså varit kända länge men det Moderatledda styret har inte agerat. I juni 2015 lämnade Miljöpartiet därför in en motion och krävde att Solna sätter upp mätstationer på lämplig plats i kommunen. Det dröjde över två år innan motionen kom upp för beslut i kommunfullmäktige men i oktober 2017 var det äntligen dags.

Tyvärr försökte de borgerliga partierna, precis som i tidigare debatter om luftkvaliteten, slingra sig ur ansvar. De ansåg att kommunen gör tillräckligt och ifrågasatte tillförlitligheten i de beräkningar som visar på höga föroreningshalter. Miljöpartiet anklagades för att beskriva situationen som “jordens undergång” och det hänvisades till att andra svenska kommuner också bryter mot lagen samt att luftföroreningarna är ett större problem i andra länder. Sådana resonemang och bortförklaringar hjälper knappast Solnaborna.

Sent på måndagskvällen den 30 oktober blev det omröstning om motionen i fullmäktige. Den styrande minoriteten med sina 30 mandat röstade mot Miljöpartiets förslag men övriga 31 ledamöter röstade för. Att en motion från oppositionen vinner stöd på det sättet i Solna är unikt.

Det är oerhört glädjande att vi till slut har lyckats samla en majoritet som vill att Solna tar ansvar för luftkvaliteten. Att sätta upp mätstationer är ett första steg för att hantera de allvarliga problemen med förorenad luft. Inom kort presenterar de styrande partierna sin budget för 2018 och efter fullmäktiges beslut måste den nu innehålla pengar till luftmätningar. Jag ser fram emot att det här viktiga arbetet kommer igång omedelbart, Solnaborna förtjänar att andas ren luft, avslutar Victoria Johansson.