Krymp inte pendeln i norra Solna
Till nästa år vill SL halvera antalet pendeltågsavgångar från Ulriksdal – i rusningstrafik. Det är en drastisk försämring för boende i de snabbt växande stadsdelarna i norra Solna. Miljöpartiets kommunalråd Bernhard Huber uppmanar nu trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M) att tänka om.
Trafikverket behandlar för närvarande SL:s ansökan för tågtrafiken 2018. För pendeltågstrafiken föreslås en skip-stop-lösning, dvs att tågen hoppar över vissa stationer. När skip-stop-förslaget lanserades var det dock inte alls tal om en sådan drastisk minskning av pendeltågsavgångar för de stationer som skulle hoppas över. För Ulriksdals station föreslogs 8 avgångar per timme i högtrafik, så som det är idag. I tågplanen för 2018, som SL lämnade in till Trafikverket strax före sommaren, föreslås däremot bara fyra avgångar per timme.
– Det är helt oacceptabel kursändring, under sådana förutsättningar kan Miljöpartiet inte stå bakom skip-stop-trafik. Då är det bättre att pendeltågen stannar vid alla hållplatser, precis som idag, säger Bernhard Huber, kommunalråd i Solna och ersättare i landstingsfullmäktige.
Trafikverket tar i höst ställning till trafikplanen för 2018.
– Jag hoppas att Trafikverket och landstinget med trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M) i spetsen inser att en halvering av pendeltågsavgångar kommer leda till att många kommer ta bil istället. Det är inte så vi bygger en hållbar Stockholmsregion, avslutar Bernhard Huber.