Krymp inte pendeln i norra Solna

Till nästa år vill SL halvera antalet pendeltågsavgångar från Ulriksdal – i rusningstrafik. Det är en drastisk försämring för boende i de snabbt växande stadsdelarna i norra Solna. Miljöpartiets kommunalråd Bernhard Huber uppmanar nu trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M) att tänka om.

Trafikverket behandlar för närvarande SL:s ansökan för tågtrafiken 2018. För pendeltågstrafiken föreslås en skip-stop-lösning, dvs att tågen hoppar över vissa stationer. När skip-stop-förslaget lanserades var det dock inte alls tal om en sådan drastisk minskning av pendeltågsavgångar för de stationer som skulle hoppas över. För Ulriksdals station föreslogs 8 avgångar per timme i högtrafik, så som det är idag. I tågplanen för 2018, som SL lämnade in till Trafikverket strax före sommaren, föreslås däremot bara fyra avgångar per timme.

- Det är helt oacceptabel kursändring, under sådana förutsättningar kan Miljöpartiet inte stå bakom skip-stop-trafik. Då är det bättre att pendeltågen stannar vid alla hållplatser, precis som idag, säger Bernhard Huber, kommunalråd i Solna och ersättare i landstingsfullmäktige.

Trafikverket tar i höst ställning till trafikplanen för 2018.

- Jag hoppas att Trafikverket och landstinget med trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M) i spetsen inser att en halvering av pendeltågsavgångar kommer leda till att många kommer ta bil istället. Det är inte så vi bygger en hållbar Stockholmsregion, avslutar Bernhard Huber. 

Dela och diskutera sidan med dina vänner

Starta ett politiskt samtal, vår demokrati mår bra av det!

Kopiera länk: