Kulturskolans flytt blev ett fiasko

Flytten av Kulturskolan från Huvudsta till Parkskolan osar av ambitionslöshet. När andra kommuner investerar i maffiga byggnader för sin kulturverksamhet, nöjer sig Solna med halvmesyrer. Tydligast är det i frågan om en scenlokal där man fortfarande inte har hittat någon lösning.

Kulturskolan i Parkskolan (före detta Fridhemsskolan) skulle ha varit klar i våras. Det blir nu i bästa fall en flytt våren 2018 och även då kommer en av de centrala frågorna sakna en lösning, nämligen den om scen för barnens dans-, musik- och teateruppvisningar. Några halvtaskiga alternativ undersöktes, till exempel att använda ett utrymme i den nedgångna före detta Hagalundsskolan som scen, men någonting konkret har det inte blivit.

Med Kulturförvaltningens tajta budget går det nämligen inte att ordna en bra scenlokal, varken på Parkskolan eller någon annanstans. Inte heller på fritidsgården Black Sheep har man lyckats med att ordna en scen för musikverksamheten. Scenbristen för kulturskolan, teatergrupper och andra kulturverksamheter blir nu allt mer akut.

Andra kommuner investerar ambitiöst i nybyggda allaktivitetshus som rymmer allt från kulturskola, bibliotek, föreningsverksamheter och medborgarkontor. I Solna regerar ambitionslösheten. Förhoppningsvis inte längre än till valet 2018.

Bernhard Huber (MP), kommunalråd

Texten publicerades som insändare i Mitt i Solna, 14 november 2017.