MP kommenterar Fabeges övertagande av Friends arena

Vi förväntar oss en fullständig ekonomisk redogörelse för vad arenaaffären har inneburit för Solna, säger Miljöpartiets gruppledare.

Vi tycker att det är bra att kommunen nu ska lämna sitt engagemang i Friends Arena. Miljöpartiet har från början varit emot det ekonomiska upplägget bakom arenan eftersom vi politiker som bär det formella ansvaret för Solnas delägarskap har saknat tillgång till information om arenans ekonomi. Det enda vi har fått hantera är de årliga arenaförlusterna som minskar utrymmet för andra viktiga investeringar. Redan i våras föreslog Miljöpartiet i en motion att Solna under året skulle påbörja processen för att avveckla ägandet i Friends Arena, det är positivt att det förslaget har hörsammats. Inför beslutet förutsätter vi att kommunfullmäktige får en fullständig ekonomisk redogörelse för vad arenahistorien har inneburit för kommunen. Vi noterar också att överlåtandet av vår ägarandel i arenan är en av många uppgörelser med fastighetsbolaget Fabege som Solna gjort den senaste tiden. Det är inte helt oproblematiskt och vi förväntar oss att få veta hur hela paketet av överenskommelser mellan Solna och Fabege ser ut.

Bernhard Huber och Victoria Johansson, gruppledare för Miljöpartiet Solna