När släpper Solna planen att bygga vid Råstasjön?

Nu finns ett första förslag till naturreservat vid Råstasjön. Det är dock anmärkningsvärt att Solna vidhåller möjligheten att bygga norr och öster om Råstasjön. Miljöpartiet kräver att reservatsgränserna utvidgas för att ge Råstasjön ett ordentligt skydd.

Kommunstyrelsen behandlar den 19 december ett förslag om att förbereda ett samråd för ett naturreservat kring Råstasjön. Förslaget beskriver hur gränserna för reservatet ska dras. Norr och öster om Råstasjön görs dock ingen naturlig gränsdragning längs Råsta strandväg och Evenemangsgatan. Vissa gröna fickor intill vägarna läggs utanför reservatet och det förefaller vara Råsta Holdings mark som delvis ingick i det omtalade byggprojektet som stoppades av Mark- och miljööverdomstolen i våras.

– Byggplanen för 1800 bostäder vid Råstasjön föll och jag ser ingen anledning att på nytt öppna upp för byggnation i nordöstra delen av Råstasjön. Solna stad bör helt enkelt komma överens med Råsta Holding om att deras mark ska bli del av naturreservatet, säger Bernhard Huber, kommunalråd för Miljöpartiet.

Miljöpartiet kräver att reservatsgränserna utvidgas till att omfatta hela området söder om Råsta strandväg och väster om Evenemangsgatan. I väster vill vi att reservatsgränsen sammanfaller med kommungränsen för att kunna skapa en bra koppling till ett eventuellt naturreservat på Sundbybergssidan.

– Vi vill se ett sammanhängande naturreservat där natur- och rekreationsvärden utvecklas i tätt samarbete med Sundbyberg. Det förutsätter att Solna kommer till skott och fattar ett beslut i frågan om att stänga Sjövägen för trafik, säger Victoria Johansson, vice gruppledare för Miljöpartiet.

Miljöpartiet föreslår ett större naturreservat som inkluderar marken intill Råsta strandväg och Evenemangsgatan.