Nu kommer dammbindningsbilen!

Solna sätter in åtgärder för att få ned partikelnivåerna längs Frösundaleden och Råsundavägen.

Vårvintern är sämsta säsong för luftkvalitet. När vägbanorna torkar upp virvlar damm som ansamlats under vintern upp och höjer partikelhalterna. Solna stad har nu som en del av budgetsatsningen för bättre luftkvalitet lagt beställning av kommunens entreprenör för väghållning, Svevia, om att genomföra dammbindning på två av de mest utsatta gatorna. Dammbindning är en metod som sen tidigare används bland annat av Stockholms stad, Södertälje och Trafikverket för att minska partikelhalterna i luften.

De vägsträckor som dammbindning kommer att utföras på är Råsundavägen mellan Gränsgatan och Solna station, samt Frösundaleden mellan Gränsgatan och Haga norra. Dammbindningsmedlet som kommer användas är magnesiumklorid (MgCl2). När vädret är lämpligt under våren kommer dammbindning utföras två gånger i veckan, på natt mot måndag samt torsdag.

– Aktuella luftmätningar vid Råsundavägen visar på höga partikelhalter. Därför är jag glad att vi nu påbörjar dammbindningen för att förbättra luftsituationen. Solnabor ska inte bli sjuka av de farliga partiklarna, säger kommunalråd Bernhard Huber (MP).

Dammbindningen under våren planeras pågå mellan mars och mitten av maj. Det är samma dammbindningsbilar som kör på E4 som i Solna.

Gator där dammbindning ska utföras