Nu lyfter vi barnens perspektiv

Vi behöver göra mer för att barnens rätt att göra sin röst hörd ska tillgodoses. På Miljöpartiets initiativ har kommunstyrelsen fått i uppdrag att ta fram en vägledning för användandet av barnkonsekvensanalyser i stadens verksamheter.

Kommunen tar kontinuerligt beslut som påverkar barn. Att tillgodose barns behov och önskemål i dessa processer är sedan 2020 även en lagstadgad skyldighet. Då blev FN:s barnkonvention svensk lag och varje beslut som berör barns rättigheter måste föregås av arbetssätt och strukturer som tydligt visar på vilka sätt barn berörs och påverkas.

Ett viktigt verktyg i detta arbete är barnkonsekvensanalyser. På Miljöpartiets initiativ har den blågröna majoriteten lagt ett uppdrag om att ta fram en vägledning för användandet av barnkonsekvensanalyser i stadens verksamheter och beslut.

Det är viktigt att barnens behov och rättigheter beaktas tidigt i beslutsprocessen.

-         Vi ser stora möjligheter att förbättra arbetet med barnkonsekvensanalyser i Solnas verksamheter. Barnens rättigheter och behov behöver fångas upp i tidigt skede, säger kommunalråd Bernhard Huber (MP).