Nya Barnvänliga Solna

Igår presenterade oppositionen sina skuggbudgetar. Miljöpartiet satsar på att Solna ska bli en barnvänlig kommun igen och prioritera förskola, skola och fritid.

– Vi vill öka antalet vuxna i förskola och fritidshem, satsar på kompetensutveckling för lärare, ökar skolornas tillgång till Naturskolan och Kulturskolan, servera ekologisk mat, och prioritera renoveringen av stadens skolor före andra investeringar, säger Minna Thullberg, ledamot i barn- och utbildningsnämnden.

Miljöpartiet sänker avgiften till kulturskolan för att ge fler barn möjlighet att delta i dess verksamhet, avsätter pengar till fritidshemmen för en ökad personaltäthet och satsar på stadens fritidsgårdar för att garantera fritidsgårdar i stadens olika stadsdelar.

– Ett långsiktigt ansvar för de barn och unga som växer upp i Solna kräver resurser i fritidsverksamheter och satsningar på det förebyggande arbetet, säger Susanne Nordling, gruppledar för Miljöpartiet i Solna