Fantastiskt besked om Råstasjön

Idag kom Mark- och miljööverdomstolens (MÖD) dom i målet om byggplanerna vid Råstasjön. Det är oerhört glädjande att domstolen går på Naturskyddsföreningens, Världsnaturfonden WWF:s och Hyresgästföreningens linje och säger ja till att strandskyddet respekteras.

Vi är många som har väntat på detta besked, för det är många i Solna som har protesterat mot byggplanerna och engagerat sig för att bevara Råstasjöns unika natur- och rekreationsvärden.

– Nu gäller det att Solna stad tar ett omtag i frågan och ser till att Råstasjön får det skydd som naturområdet förtjänar genom att inrätta ett naturreservat, säger Miljöpartiets kommunalråd Bernhard Huber.

Under processen i MÖD har det visat sig att det finns annan mark nära Arenastaden att bygga på för att ersätta bostäderna vid Råstasjön. Solna kan alltså uppfylla sitt åtagande i tunnelbaneförhandlingen om Gula linjen även utan marken vid Råstasjön.

Vi är glada för att vi fått gehör för att värna den unika miljön. Nätverket Rädda Råstasjön, Naturskyddsföreningen i Solna-Sundbyberg, Världsnaturfonden WWF, Hyresgästföreningen, Solnabor och andra har kämpat länge för att Råstasjön ska skyddas. Aldrig tidigare har en fråga väckt så starkt intresse och så mycket känslor i Solna.

– Dagens besked är en stor seger, avslutar Bernhard Huber.

Kontakt: Bernhard Huber, bernhard.huber@mp.se, tfn 072-5434052