Renare luft räddar liv

Ny satsning för att få ned halten av farliga partiklar på Solnas mest trafikutsatta gator.

Vi vill värna Solnabornas hälsa genom bättre luftkvalitet. Därför agerar vi nu utifrån de luftmätningar som sedan 2019 görs på Råsundavägen. Resultaten visar att Solna har en utmaning att få ned partikelhalterna (PM10) under dubbdäckssäsongen.

– Vi uppnår miljökvalitetsnormen, men inte de strängare miljömålen. Därför vill vi komma igång med åtgärder för att förbättra den lokala luften, säger kommunalråd Bernhard Huber (MP).

I den blågröna majoritetens förslag till budget avsätter vi 1 mkr för dammbindning, samt tidigare och mer frekvent sandupptagning. Dammbindning innebär att vägbanan behandlas med en kemisk lösning för att hålla den fuktig vilket gör att dammet inte virvlar runt lika mycket. På så sätt reduceras partikelhalterna under de värst drabbade månaderna.

– Renare luft räddar liv. Under coronatider är det extra angeläget att minska risken för luftvägsrelaterade sjukdomar vilket också avlastar sjukvården, säger Bernhard Huber.