Rusta Västra skogens torg!

Västra skogens torg är en av Solnas viktigaste knutpunkter. Men få människor vistas där och platsen används inte på bästa sätt. Miljöpartiet vill rusta upp torget och fylla hela området med nytt liv.

Västra skogens torg har alla förutsättningar att bli en levande och inbjudande mötesplats. Med tanke på alla nya Solnabor som flyttat in till Huvudsta de senaste åren är det märkligt att ingenting har hänt. Inför valet lovar Miljöpartiet nu en upprustning av Huvudstas stadsmiljöer.

– Vi vill bygga om Västra skogens torg till en värdig stadsmiljö där man inte bara passerar utan även vill stanna, säger Miljöpartiets kommunalråd och toppkandidat i kommunvalet, Bernhard Huber.

Miljöpartiet föreslår en rejäl omgestaltning av Västra skogens torg inspirerad av Stockholms stads sommargågator. Det ska finna träbänkar och lekredskap, kombinerat med blommor och växter. Lokalerna bör rustas upp för att möjliggöra café eller bageri med inbjudande uteservering. Torget ska bli en attraktiv mötesplats för alla som ska till och från tunnelbanan.

På bästa läge i Västra skogen står också det enorma parkeringsgaraget Motorborgen. Miljöpartiet föreslår att garaget byggs om till moderna klimatsmarta bostäder.

– Vi vill göra om den gråa betongklossen från 1960-talet och ersätta minst hälften av parkeringsplatserna med hyresbostäder. Med nytt liv i borgen, blir också torget en trevligare och tryggare plats, säger Victoria Johansson, Miljöpartiets andra toppkandidat i kommunvalet.

För att illustrera förslaget har Miljöpartiet låtit en student i landskapsarkitektur rita visionsbilder för hur torget skulle kunna se ut efter en omdaning.