Så kan man slippa trängseln

Öppna alla dörrar för påstigning! Läs Bernhard Huber och Malin Karlssons insändare som presenterar ett enkelt förslag för en smidigare bussresa.

I rusningstrafik ringlar köerna ofta långa vid busshållplatsen när resenärerna ska kliva på. Trots att en buss har flera dörrar så måste resenärerna stiga på framme hos föraren.  Miljöpartiets förslag är att alla dörrar öppnas för påstigning!  Det skulle minska trängseln och bussen skulle kunna hålla tidtabellen mycket oftare.

För att det här ska fungera måste det finnas kortläsare vid dörrarna på bussen eller på stolpar vid hållplatsen så att resenärerna själva kan blippa sin biljett. Ett sånt system finns redan för tvärbanan och där fungerar det utmärkt. Att slippa avisera biljetter gör det också enklare för bussföraren som kan koncentrera sig på att köra.

Miljöpartiets förslag gör resan snabbare, smidigare och mindre stressig. Om fler åker kollektivt är det också bra för klimatet. Vad väntar vi på?

Bernhard Huber (MP), kommunalråd Solna
Malin Karlsson (MP) trafikpolitisk talesperson Stockholms läns landsting

Texten publicerades som insändare i tidningen Vi i Solna (29 juli 2017).