Släpp sargen – dags för mer skridskodisco i Solna

Miljöpartiet gillar skridskor och har förslag för hur Solna kan bli en bättre plats för alla som gillar att åka skridskor och för dem som inte vet om att de gör det än.

1. Mer istid
Skridskoåkning är en rolig och billig fritidsaktivitet på vintern. Därför vill vi se mer istid för barn och vuxna i Solna. Tyvärr ser vi i att allmänhetens åkning har tilldelats ytterst få tider på Solnas anläggningar. Ska vi få fler att åka skridskor måste vi underlätta och marknadsföra allmänhetens åkning mycket bättre än idag.

2. Mer skridskodisco
Miljöpartiet tycker att Solna ska ordna en skridskodag varje vinter. En dag då det är öppet hus på våra isar och det finns chans att testa allt från ringette, till konståkning och långfärdsskridskor. Självklart avslutas dagen med ett stort skridskodisco.

3. Mer is
Miljöpartiet vill ha en skridskobana i Skytteholmsparken. En plats där alla åldrar kan åka till musik, kanske dricka en kopp varm choklad och ha roligt. Som i Kungsträdgården fast mindre. På så vis blir det mer liv i parken även på vintern. När det är riktigt kallt vill vi att Solna plogar isarna inte bara på Råstasjön och Brunnsviken utan även på Ulvsundasjön.

4. Mer grillor
För att fler ska kunna åka skridskor och testa nya idrotter vill Miljöpartiet starta ett idrottsbibliotek i Solna. En plats där man kan låna allt från hjälm till hockeyklubba gratis. Idrottsbibliotek finns i många andra kommuner och ska så klart också finnas i Solna. Varför inte lägga det vid någon av våra isar?

Tobias Östberg (MP), 2:e vice ordförande i Kultur- och fritidsnämnden