Solna ska göra affärer som stärker stadens utveckling

Miljöparitet i Solna motionerar idag om att Solna stad ska upprätta en upphandlingspolicy som ställer krav på miljöhänsyn och socialt hänsynstagande.

– Idag har Solna enbart en policy för konkurrensutsättning som främst tar hänsyn till lägsta pris, det är kortsiktigt och helt otillräckligt, säger Susanne Nordling gruppledare för Miljöpartiet i Solna.

Solna stad är en av de kommuner i Sverige som har högst andel köpt verksamhet.  Miljöpartiet vill att staden styr den offentliga upphandlingen mer kraftfullt och arbetar strategiskt. Staden ska bland annat formulera genomtänkta krav, samt en noggrann och kontinuerlig uppföljning. Det skapar långsiktiga vinster för både Solnaborna och klimatet.

Normaltillståndet ska vara att man vid upphandlingar använder sig av miljökrav och sociala krav och, i de fall då det är relevant, etiska krav.

– Genom ambitiösa upphandlingar kan vi skapa en inkluderande arbetsmarknad, jobb till unga och människor som länge varit utan jobb, ett jämställt samhälle, minskade transporter, mindre utsläpp, mindre gifter fortsätter Susanne Nordling.