Solnas grönaste budget hittills (men vi vill mer!)

Miljöpartiet har gjort stora avtryck i Solna stads budget för 2022. Det handlar om satsningar på bättre luftkvalitet, ökad återplantering av träd och renare vatten. Men också investeringar i bättre cykelvägar, mer resurser till naturreservaten Råstasjön och Igelbäcken samt välbehövliga tillskott till både förskola och skola.

Idag den 5 november presenterar den blågröna majoriteten Solna stads budget för 2022. Sedan Miljöpartiet kom med i majoriteten efter senaste valet har vi drivit igenom beslut för att genomföra den gröna omställningen av samhället och forma en mer hållbar, jämställd och rättvis stad. Vad vi gör eller inte gör idag påverkar framtiden.

– Solna blir mer hållbart med satsningar på klimat, bättre luft och renare vatten. Vi ska också plantera fler träd längs gator och torg för att förbättra den lokala miljön. Vi vill att Solna ska vara en kommun som tar de stora miljöfrågorna på allvar. Budgeten 2022 tar oss i rätt riktning, men det finns mycket kvar att göra för att Solna ska nå Sveriges klimatmål och Parisavtalet, säger Bernhard Huber gruppledare och kommunalråd.

– Miljöpartiet är Sveriges enda klimatparti och det blir tydligt även här i Solna på kommunal nivå. Det är vi som driver på för den gröna omställningen som innebär många nya möjligheter för Solna, säger kommunalråd Victoria Johansson.

Med budgeten 2022 tar vi också stora steg mot ett socialt hållbart Solna. Solnas skolor har genomgått många omtumlande förändringar, men med årets satsningar kan vi skapa en stabil grund för att förbättra och utveckla skolornas verksamhet.

– Vi har jobbat hårt för att se till att skolor och förskolor kan anställa fler pedagoger, minska barngruppernas storlek och ge mer stöd till de barn som behöver det mest, säger Bernhard Huber.

Något vi är särskilt glada över är att Naturskolan kommer att utöka sin verksamhet, så att fler elever kan delta i de populära kursdagarna på Överjärva gård.

Kvalitén på skolans och förskolans lokaler och fysiska miljöer ser vi också som en viktig del i pedagogiken. I budgeten ger vi ett uppdrag att ta fram riktlinjer för att öka kvalitén på förskolegårdar. Vi ska också rusta upp fler lekplatser och fortsätta investeringar i moderna, mer funktionella skollokaler som trappades upp rejält under förra året.

Politiska satsningar i Solnas budget 2022

Miljöpartiet har fått in satsningar för en mer hållbar och socialt rättvis stad.

Driftbudget
25 mkr för att höja skolpeng och ökat stöd till elever med särskilda behov
15 mkr för att minska barngruppernas storlek i förskolan
10 mkr för att förebygga ensamhet bland äldre och öka personalens kompetens
3 mkr till att förstärka miljöarbetet varav 1 mkr till klimat, 1 mkr till förbättrad luftkvalitet och 1 mkr till bättre skötsel av naturreservat

Investeringsbudget
19 mkr för att rusta upp och förbättra cykelvägar och gångstråk
5 mkr till återplantering av träd längs gator och torg
3 mkr för att renovera fler lekplatser
2 mkr till satsningar på renare vatten i Solnas vattendrag
1 mkr till trygghetssatsningar i stadsmiljön.

Om Solna stads budget 2022

Den blågröna majoriteten (M, L, MP, C och KD) släpper sitt budgetförslag fredagen den 5 november. Beslut fattas av kommunfullmäktige måndagen den 29 november 2021. Läs förslaget här: Solna stads budget 2022.

Bernhard Huber, gruppledare och kommunalråd
E-post: bernhard.huber@mp.se