Solnas största investeringsbudget någonsin

År 2024 kommer Solna stad att göra en rekordsatsning på att rusta stadens fastigheter och på stadsmiljön. Det står klart efter att kommunstyrelsen i juni fattade beslut om inriktningen för nästa års budget.

Kommunens budget är det viktigaste styrmedlet. Varje år i slutet av november fattar kommunfullmäktige beslut om nästa års budget, men det interna arbetet inför detta börjar redan på våren. I juni fattas ett särskilt beslut om ett första utkast till budget, de så kallade planeringsförutsättningarna, som bygger på prognoser om skatteintäkter och vad det kommer kosta att bedriva alla kommunens verksamheter. I år valde den nya styrande Solnakoalitionen bestående av MP, S, V och C, att för första gången presentera ett politiskt förhandlat förslag för investeringar redan i juni, något som annars brukar göras först i oktober. Det innebär att majoriteten har presenterat hur stora satsningar man vill göra vad gäller större renoveringar av kommunens fastigheter såsom skolor, förskolor och äldreboenden och vilka investeringar som ska göras i stadsmiljön.

– Att vi valde att hantera investeringsbudgeten på våren istället för på hösten handlar om att vi vill ge förvaltningen goda förutsättningar att planera och förbereda arbetena, så att det faktiskt blir verkstad. Det är både en fråga om respekt för professionen och om att vi politiker vill ha leverans på våra beställningar, säger Victoria Johansson (MP), kommunalråd

De flesta av investeringspengarna finns inom tekniska nämndens budget eftersom det är den nämnd som har ansvaret för både fastigheter och stadsmiljö. Sedan den här mandatperioden är det Miljöpartiet som har ordförandeposten i Tekniska nämnden genom kommunalråd och vice gruppledare Bernhard Huber. Att öka investeringsbudgeten för att både kunna höja ambitionsnivån för insatserna och öka tempot i genomförandet har varit mycket viktiga frågor för Miljöpartiet. Solnakoalitionens budgetförslag är att satsa 150 miljoner kronor på investeringar i stadens fastigheter och att investera 100 miljoner kronor i stadsmiljön. Detta kan jämföras med budgeten för 2023 som ligger på 128 respektive 55 miljoner kronor. Därutöver pågår ombyggnation av Vasalundshallen som under 2024 beräknas kosta 90 miljoner kronor och nybyggnation av en ny F-3-skola i Järvastaden för 45 miljoner kronor som också ska räknas in.

– Det här är Solnas största investeringsbudget någonsin! Vi lever med stora underhållsskulder från tidigare mandatperioder då styrande politiker inte tog tillräckligt ansvar för renovering men nu tar vi tag i det på riktigt. Solnaborna förtjänar fräscha lokaler och en trevlig stadsmiljö, säger Bernhard Huber (MP), kommunalråd och ordförande för Tekniska nämnden.

Under hösten 2023 kommer majoriteten att förhandla om driftbudgeten för den löpande verksamheten i alla nämnder och i slutet av november ska kommunfullmäktige besluta om hela budgeten för 2024.