Stoppa spridningen av farlig plast!

Mikroplast som hamnar i havet och på åkrar skadar djur och natur. Miljöpartiet kräver nu att Solna tar fram en handlingsplan för att minska utsläpp och spridning av mikroplast.

Mikroplaster är små bitar av plast som är max 5 mm i diameter men ofta så små som mikroskopiska partiklar. De används i en rad kosmetiska produkter och i tandkräm men de kommer även från större plastförpackningar som sönderdelats och från till exempel klädesplagg i fleece som tvättas. Den allra största källan till utsläpp av de små plastpartiklarna är dock trafiken genom slitage av bildäck och vägbeläggning. Den näst största utsläppskällan är granulat från konstgräsplaner, de små kulorna som ligger mellan stråna och gör konstgräset behagligt att springa på.

En konsekvens av mikroplastens spridning är den negativa påverkan på djurlivet i våra hav. Aktuell forskning visar att fiskyngel föredrar att äta plast framför plankton vilket får dem att sluta växa och förändra sina naturliga beteenden, något som försämrar deras överlevnadschanser. Problemet finns även inom jordbruket eftersom mikroplaster som rinner ut i avlopp och leds till reningsverk sedan hamnar som avloppsslam på våra åkrar. På de här sätten ökar mängden plast för varje steg i näringskedjan – ett fiskyngel äter plasten, fiskynglet äts av en större fisk som äts av en fågel och vi människor riskerar att få i oss partiklarna i mat som odlats på plastförorenad jordbruksmark. Eftersom mikroplasten binder olika miljöföroreningar till sig är detta en mycket oroande utveckling.

Naturvårdsverket arbetar just nu med att kartlägga mikroplastens spridningsvägar. Målet är att nästa sommar kunna presentera förslag på både hur uppkomsten av mikroplatser kan förebyggas och på hur spridningen kan förhindras. Arbetet utförs i samverkan med näringslivet, avfallsorganisationer och miljöorganisationer men även med landsting och kommuner som har en viktig roll.

– Vi vet redan tillräckligt mycket om problemet med mikroplast för att börja arbeta, säger Jacques de Maré, ledamot i Miljö- och hälsoskyddsnämnden och ersättare i kommunfullmäktige. Därför föreslår vi att Solna tar fram en handlingsplan för att minska utsläpp och spridning av mikroplast, med fokus på de största utsläppskällorna.

En handlingsplan kan exempelvis omfatta att göra en översyn av stadens inköpspolicy och sluta köpa produkter som innehåller mikroplast, att bedriva aktiv konsumentupplysning gentemot solnaborna om hur de kan hjälpa till med att minska plastavfallet, att se över den egna avfallshanteringen samt frågan om dagvatten och avloppsrening samt att förbättra skötseln och hanteringen av stadens konstgräsplaner och förbereda för byte av dagens plastgräs med gummigranulat till mindre miljöskadliga alternativ.

Läs Miljöpartiets Motion om att ta fram en handlingsplan för mikroplast som lämnas in till kommunfullmäktige den 20 juni 2016.