Våra förslag inför fastställande av Råstasjöns naturreservat

I mitten av december ska Solnas politiker ta beslut om Råstasjöns naturreservat. Inför detta har Miljöpartiet i samråd med miljörörelsen formulerat ett antal förbättringsförslag som vi hoppas få gehör för.

Miljöpartiet har i över 10 år kämpat för ett naturreservat vid Råstasjön. Det är glädjande att det nu finns ett konkret förslag som kommunfullmäktige kan besluta om. Nu gäller det att se till att detaljerna blir bra.

Under samrådet framkom det en stor mängd synpunkter som till viss del har beaktats i det slutgiltiga reservatsförslaget. Det finns dock en hel del viktiga synpunkter som inte har inarbetats och som Miljöpartiet vill lyfta. De kompletteringar och tillägg som vi nu föreslår har arbetats fram i samråd med de ideella krafterna i miljörörelsen som länge har kämpat för naturreservatet. Vi lägger fram våra förslag gemensamt med Socialdemokraterna och Vänsterpartiet och hoppas att kommunfullmäktige kommer att godkänna dem.

– Råstasjön är Solnas pärla. Nu har vi tagit fram ett antal konstruktiva förbättringsförslag för Råstasjöns naturreservat och hoppas att Alliansen kommer att stödja dem, säger Bernhard Huber, kommunalråd för Miljöpartiet i Solna.

Våra förslag:

• Vi föreslår att kommunfullmäktige tar beslut om att planerna på att bygga bostäder vid Råstasjön inte ska återaktualiseras.
  • Vi föreslår att ett samverkansråd bildas som ett dialogforum för den löpande skötseln och utvecklingen av naturreservatet. Tjänstemän från Solna stad och företrädare för miljö- och friluftsorganisationer ska ingå i rådet.
  • Sjövägen ska ingå i reservatet för att skapa en bra koppling till Sundbybergs naturreservat för Golfängarna/Lötsjön.
  • Inga spänger ska tillåtas i sumpskogens mest känsliga delar och tallar ska inte friställas.
  • Ett förslag ska tas fram för hur norra delen av naturreservatet, som under Arenastadens utbyggnad har använts för byggupplag mm, kan återställas till naturmark.
  • Ett finansieringsförslag ska tas fram för kostnader som uppstår vid uppstart av reservatet och för utökad skötsel.