Dubbelt så många barnfamiljer som riskerat hemlöshet har fått hjälp

Mellan 1 januari och 30 juni 2018 var det 108 barnfamiljer som fick en bostad via SHIS, Stockholms stiftelse som erbjuder trygga boenden för de stockholmare som av ekonomiska eller sociala skäl har hamnat utanför den ordinarie bostadsmarknaden. Under hela 2017 var det 108 barnfamiljer som flyttade in hos SHIS. Men andra ord har tempot fördubblats.

–  Inget barn ska behöva växa upp i ovisshet om var familjen ska bo, eller behöva växla från en dag till en annan mellan kortsiktiga boendelösningar som vandrarhem eller hotell. En genomgångsbostad hos SHIS är en mer långsiktig lösning där en familj kan bo i upp till fem år. Därför är det en framgång att vi nu lyckats dubblera tempot i att tilldela genomgångsbostäder till barnfamiljer, säger Åsa Lindhagen (MP), socialborgarråd Stockholms stad.

Av dessa 108 barnfamiljer så har 27 stycken flyttat in i lägenheter som kommer från de 100 nya genomgångsbostäder som beslutats i budgeten för 2018. 81 lägenheter kommer från SHIS befintliga bestånd sedan tidigare. Om vi inkluderar även planerade inflyttar i SHIS bostäder som ännu ej är genomförda så är vi uppe totalt 124 tilldelade lägenheter, varav 43 stycken från de 100 genomgångsbostäder för barnfamiljer som beslutades i budgeten.

– En av anledningarna till att fler kunnat få hjälp av SHIS är att vi tillfört 100 genomgångsbostäder för i barnfamiljer i osäkra boendesituationer. Detta är en viktig och prioriterad satsning. Förutom att hotell och vandrarhem är dåligt för barnen så är det också en dyr lösning, så detta är en win-win, säger Åsa Lindhagen (MP).

Bakgrundsinformation

I den senaste kartläggningen från januari 2017 är det cirka 350 barnfamiljer i Stockholm som lever i osäkra boendeförhållanden, varav cirka 190 betraktas vara i en akut situation, vilket innebär att de bor på till exempel hotell och vandrarhem eller i en jourlägenhet. En genomgångsbostad består av 2-4 rum och kök med hyror på mellan 7000-14000 kr i månaden. En plats på hotell kostar cirka 25 000 kr i månaden. Utgångspunkten vid tilldelning av genomgångsbostäder för barnfamiljer är att barn inte ska behöva byta skola eller förskola vid flytt till ett tillfälligt boende.

Vid sidan av de 100 nya genomgångsbostäderna för barnfamiljer så har kommunfullmäktige även så sent som i juni 2018 antagit en handlingsplan för barnfamiljer i osäkra boendesituationer.

Ny statistik, juli 2018:

• För hela året 2017 var det 108 barnfamiljer som flyttade in hos SHIS.
  • Mellan 1 januari och 30 juni 2018 var det också 108 familjer som flyttade in. I denna siffra ryms 27 inflyttar i lägenheter som kommer ur de 100 nya genomgångsbostäderna och 81 i lägenheter som finns i SHIS kärnverksamhet.
  • Om vi även inkluderar planerade inflyttar så är det totalt 124 lägenheter som förmedlats hittills under 2018, varav 43 stycken kommer från de 100 nya genomgångsbostäderna.
  • I och med den nya statistiken så kan vi se att Stockholms stad är i fas med årsmålet att fördela de 100 nya genomgångsbostäderna under 2018.