Förlängning avtal lånecyklar inte möjlig

Under tolv år har Clear Channel genom reklamfinansierad verksamhet drivit stadens lånecyklar. Avtalet med Clear Channel är inte uppsagt utan går ut 31 oktober i år och bedömningen staden har gjort är att Stockholms stad inte får förlänga det. Miljöpartiet hade önskat att ett nytt lånecykelsystem redan hade funnits på plats, men vi rår inte över den lagstiftning som finns och de begräsningar som detta medför.
Under tolv år har Clear Channel genom reklamfinansierad verksamhet drivit stadens lånecyklar. Avtalet har förlängts en gång och innebär att Clear Channel drivit stadens lånecykelsystem mot att de ges tillgång till en stor mängd reklamytor runt om i staden till ett stort värde. Deras avtal med staden löper ut den 31 oktober 2018. Att förlänga det igen bedöms strida mot lagstiftningen.

En upphandling av nytt lånecykelsystem har gjorts av staden men denna upphandling har överklagats och domstol fann att upphandlingen tyvärr behöver göras om eftersom att staden valde för lång tid på upphandlingen. De sju år plus möjlig förlängning tre år som var förslaget godkändes inte. Någonstans mellan fem och sju år ansåg domstolen rimlig.

Domstolsutslaget gör att staden inte hinner upphandla ett nytt system till 2019. Clear Channel vill att vi återigen förlänger avtalet med dem, men stadens jurister gör bedömningen att staden med stor sannolikhet skulle förlora om ett sådant avtal prövades rättsligt. Ett nytt avtal hade med säkerhet blivit föremål för en rättsprövning.

Avtalet med Clear Channel är inte uppsagt utan går ut 31 oktober i år och bedömningen staden har gjort är att Stockholms stad inte får förlänga det. Förlängs avtalet riskerar staden böter för otillåten upphandling vid nytt domstolsutslag. Avtalet handlar inte bara om cyklar utan också mycket värdefull reklamyta som felaktigt upplåts. En förlängning som är otillåten skulle också innebär att systemet behöver tas ner vilket riskerar att ske mitt under säsong, något som skapar juridiska problem mot dem som har köpt säsongskort och plötsligt står utan den tjänst de har betalt för.