MP har inlett samtal med samtliga partier utom SD

Miljöpartiet i Stockholms stad inledde under måndagens eftermiddag samtal med andra partier i Stadshuset och har nu träffat samtliga partier i kommunfullmäktige förutom Sverigedemokraterna. Vi vill skapa ett stabilt styre där vi får igenom så mycket grön politik som möjligt samtidigt som vi säkerställer att SD inte får något inflytande över politiken, kommenterar Daniel Helldén (MP), gruppledare för Miljöpartiet i Stockholms stad.
Miljöpartiet aviserade tydligt före valet att partiet är öppet för diskussioner med samtliga andra partier förutom SD för att få ett stabilt styre i Stockholm. Efter en inledande analys av valresultatet, där Miljöpartiet konstaterar att inget av blocken har egen majoritet, har dessa samtal nu inletts.

– Vi har inlett samtal med andra partier som syftar till att skapa ett stabilt styre där vi får igenom så mycket grön politik som möjligt samtidigt som vi säkerställer att SD inte får något inflytande över politiken, säger Daniel Helldén (MP).

– Nu har vi haft en första vända med övriga partier och samtal kommer att fortsätta de kommande veckorna. Vi är väldigt tidigt i processen och det är viktigt att vi som sitter i stadshuset visar politiskt ledarskap och inte drar förhastade slutsatser i ett sånt här tidigt skede, säger Daniel Helldén (MP).

De samtal som följer kommenteras i dagsläget inte ytterligare av Miljöpartiet.