MP kräver 1,5 miljarder till bättre framkomlighet – Stockholm skriver till regeringen om avgift för trafikstörande aktiviteter

Stockholms stad skriver till regeringen och kräver att få ta ut en avgift för verksamheter som stör trafiken och framkomligheten. Samtidigt
går Miljöpartiet som är en del av den styrande majoriteten till val på att avsätta 1,5 miljarder kronor för åtgärder för ökad framkomlighet i
trafiken, framför allt satsningar på buss, gång och cykel.

– Arbetet med ökad framkomlighet för gång, cykel och busstrafiken ska fortsätta under nästa mandatperiod. Därför vill Miljöpartiet avsätta en och en halv miljard för ökad framkomlighet, där en miljard öronmärks för cykelåtgärder. Det ska vara attraktivt att gå, cykla och åka kollektivt, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

– Biltrafiken måste minska för att Stockholm ska nå klimatmålen men också för att minska trängseln på våra gator. Med minskad trängsel kommer transporter, utryckningsfordon och de som behöver bilen fram. Vi vill ha en stad för gående, cyklister och kollektivtrafikanter.

Daniel Helldén är ordförande för trafiknämnden som beslutat skicka en skrivelse till infrastrukturminister Tomas Eneroth om att Stockholms stad vill att regeringen utreder påverkansbaserad avgift för trafikstörande aktiviteter.

En stor del av reparationer och utökning av ledningsnät, ombyggnation och underhållsarbeten av själva gatan och byggetableringar i anslutning till fastigheter genomförs av privata aktörer som ledningsdragande bolag och fastighetsägare. Stockholms stad försöker samordna dessa trafikstörande arbetens utbredning i tid och rum, men detta är frivilligt.

– Stockholms stad anser att det bör finnas ett ekonomiskt intresse att minimera trafikstörningarna av ett arbete, exempelvis genom att minska dem i omfattning, förlägga dem vid tillfällen när störningarna blir mindre eller genom att bättre samordna sig med andra aktörer. En aktör bör betala en avgift som står i proportion till den påverkan som en aktivitet ger upphov till, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

– I dag har kommunerna ingen laglig möjlighet att ta ut en sådan avgift, bara självkostnadspris för att hantera ärendet. Med en påverkansavgift skulle privata aktörer behöva ta hänsyn till samhällets kostnad i form av trafikstörning, inte bara sina egna kostnader, säger Daniel Helldén.

Här finns brevet från Stockholms stad till regeringen: http://insynsverige.se/stockholm-trafiknamnden/protokoll?date=2018-06-14#record-23

Läs mer om Stockholms framkomlighetsstrategi: www.stockholm.se/TrafikStadsplanering/Trafik-och-resor-/framkomlighetsstrategin/