Nu ska fler fritidsaktiviteter erbjudas till ensamkommande

För att göra det lättare för ensamkommande barn att komma in i samhället satsas det nu på ett projekt för att samordna fritidsaktiviteter. Projektet ska drivas av organisationen IM, Individuell Människohjälp som tilldelas ett bidrag för att kunna genomföra projektet.

– Genom fritidsaktiviteter får de ungdomar som bor på våra boenden träffa kompisar och lära sig svenska snabbare. Att aktivera sig på fritiden bidrar både till barns hälsa och gör att de har större chanser att lyckas i skolan, säger Åsa Lindhagen (MP), socialborgarråd i Stockholms stad.

En samordnare kommer att anställas för att jobba halvtid med projektet. Samordnaren ska besöka både stadens egna boenden och de som är privata för att skapa kontakt med både ungdomar och personal. Volontärer kommer att engageras för att ordna prova-på besök hos olika föreningar samt vara behjälpliga som guider för ensamkommande ungdomar. Det långsiktiga målet är att ungdomarna ska hitta en fritidsaktivitet eller förening där de inkluderas i den ordinarie verksamheten. Projektet sträcker sig från den 1 juni i år till den 31 maj 2018.

– Det känns väldigt positivt att det är IM som ska utföra det här projektet. Det är en organisation som har lång erfarenhet av att jobba med etablering, exempelvis genom verksamheten Duo Stockholm som skapar möten mellan nyanlända och etablerade svenskar som staden också stöttar, säger Åsa Lindhagen (MP).