Ökade klimatutsläpp med Alliansens politik

Alliansen går till val på att Stockholm ska vara fossilbränslefritt senast 2040. Ett beslut som Miljöpartiet redan har drivit igenom. Samtidigt föreslår Alliansen att Östlig förbindelse ska byggas, ett beslut som går tvärt emot målet om en fossilbränslefri stad. Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd, kommenterar Alliansens valmanifest.

– Det är häpnadsväckande att Alliansen går till val på klimatmål som staden fattat beslut om för flera år sedan. Vi vet också att trafiken står för ungefär 40 procent av koldioxidutsläppen i Stockholm, då går det inte att driva en politik som leder till fler bilar och mer smutsig trafik när vi istället måste göra precis tvärtom. Klimatförändringarna är här och nu, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.

– Stockholm ska gå före i klimatarbetet. Men om Alliansen får styra så skulle vi tyvärr behöva lämna walk over, säger Daniel Helldén (MP).

De löften som Alliansen presenterar i sitt gemensamma valmanifest under avsnittet miljö är redan beslutade av Stockholms kommunfullmäktige.

Miljöpartiet går bland annat till val på:

– Utsläppsfri innerstad 2030
– Miljözoner i delar av staden 2020
– 4000 nya laddplatser
– Krav på laddplatser och tillgång till bilpooler vid nybyggnation
– Stopp för försäljning av fossila drivmedel 2030
–  Inget kol för uppvärmning 2022
– Alla tjänstefordon i staden ska var el- eller gasbilar
– En stad för människor och inte för bilar, genom fler sommargågator och investeringar i cykel och gång

Läs hela Miljöpartiets valmanifest här>>