Spårväg city till Norra Djurgårdstaden

Miljöpartiet i Stockholms läns landsting och Stockholm stad vill att bygget av Spårväg City kommer igång under nästa mandatperiod. Ska Stockholm klara klimatmålen behöver vi få fler att välja kollektivtrafiken framför bilen och då behövs Spårväg City.

Idag, den 3 september, är det invigning för den efterlängtade förlängningen av Spårväg City till T-centralen. En viktig pusselbit är på plats med smidiga byten för resenärerna, men för Miljöpartiet är det angeläget att ta nästa steg. Miljöpartiet i Stockholms läns landsting och Stockholm stad vill att bygget av Spårväg City kommer igång under nästa mandatperiod.

-Bygget av Spårväg City till Norra Djurgårdstaden är en framtidssatsning för hela Stockholm. Ska Stockholm klara klimatmålen behöver vi få fler att välja kollektivtrafiken framför bilen och då behövs Spårväg City, säger Tomas Eriksson (MP) gruppledare i Stockholms läns landsting.

Sök stadsmiljöavtal för Spårväg city till Norra Djurgårdstaden

Miljöpartiet i Stockholm stad pekar på att befolkningsökningen och etableringen av arbetsplatser i Värtan och Norra Djurgårdsstaden kräver att kollektivtrafiken där blir spårburen för att området ska klara antalet människor som vill resa.

-Planen är att bygga totalt 12 000 nya bostäder i hela området. Alla tillgängliga analyser visar på att det kommer krävas spårtrafik för att klara resandebehovet, säger Daniel Helldén (MP) trafikborgarråd i Stockholms stad.

Utöver bostäder kommer det att vara totalt 25 000 arbetsplatser i området. År 2030 kommer det att bo och arbeta över 60 000 personer i Norra Djurgårdsstaden enligt Stockholms stad.

-Vi vet redan nu att bussalternativen inte kommer att räcka till i längden och trängseln blir ett faktum. Vi gör oss själva och resenärerna en björntjänst genom att påstå något annat för att spara pengar, säger Daniel Helldén (MP).

Kostnaden för en förlängning av spårvägen beräknas ligga på ungefär 3,2 miljarder kronor. Miljöpartiet vill bygga ut Spårväg City till Ropsten med anslutning till Lidingöbanan och med en ny förgrening till Lidingö centrum. Det gör att fler resenärer får tillgång till kapacitetsstark och attraktiv kollektivtrafik. De partier som vill ta ansvar för kollektivtrafiken behöver sätta sig efter valet och tillsammans hitta en finansiering. Att söka pengar från regeringens stadsmiljöavtal ser vi som en viktig del i detta. Det var till sist genom stadsmiljöavtal som den förlängning vi idag inviger slutligen kunde byggas.

-Vi måste sätta oss ner och diskutera en finansiering av Spårväg Citys förlängning till Ropsten. Allt annat skulle gå mot sunt förnuft, säger Tomas Eriksson (MP)

Fakta:

Inom utredningsstudien Kollektivtrafikförsörjning av Norra Djurgårdsstaden har det genomförts en så kallad successiv kalkyl för spårvägsalternativet. Metoden bygger på att ett antal experter samlas och kostnadssätter de olika delar som ingår in den tänkta anläggningen. Genom metoden ges sannolikhetsvärden för en projektkalkyl. I detta fall är sannolikheten 50% att kostnaden 3,2 mdkr underskrids (motsvarande 85%-värde är 3,55 mdkr). Metoden har historiskt visat sig ge mycket pålitliga prognoser.I kalkylen ingår 5,5 km ny dubbelspårig spårväg Djurgårdsbron-Ropsten med en förgrening till Loudden, nya fordon, tillkommande depåkapacitet, samt en bedömning av identifierade risker. Därmed ska kalkylen täcka alla kostnader som uppstår.