Mat

Maten som serveras i våra skolor och till våra äldre måste vara näringsriktig och fri från gifter. Mycket kan göras för att förbättra den mat som lagas i kommunen idag.

Det är varje barns rättighet att få äta skolmat som är fri från giftiga tillsatser och bekämpningsmedel. Detsamma gäller den mat som serveras på våra äldreboenden. Maten kan dessutom göras betydligt mer näringsriktig och smakrik. Det är också kommunens ansvar att se till att den mat som serveras i verksamheterna har en så låg klimatbelastning som möjligt.

Miljöpartiet vill

• Att varje skola, förskola samt ålderdomshem skall ha sitt eget tillagningskök. Kvaliteten på maten blir bättre om den tillagas i mindre volymer och vi slipper onödiga transporter. Dessutom kommer barnen och de boende närmare tillagningen vilket förhöjer matupplevelsen.

• Förhöja bespisningspersonalens status genom att ge dem en högre lön. Dessutom måste det satsas mer på att fortbilda personalen. Kunniga och inspirerade kockar lagar bättre mat.

• Öka andelen ekologiska råvaror. Vi i Miljöpartiet vill se ett tydligt mål på minst 50% ekologisk mat inom kommande mandatperiod. Förutsättningarna finns, det handlar bara om politisk vilja.

• Handla mer råvaror efter säsong. Detta blir både billigare samt ökar kvaliteten på maten.

• Kraftigt minska klimatpåverkan från maten som lagas i kommunen, bland annat genom att dra ner på mängden nötkött.