Bygglovsbefrielse för solceller/solfångare

För att stimulera till fler solenergianläggningar och underlätta för fastighetsägare föreslår Miljöpartiet att bygglov normalt sett inte ska krävas.

Solceller ger el. El som kan användas i det egna huset och minska behovet av köpt el. Solceller kan sättas på olika sätt – på taket, på fasaden, som staket eller på balkongräcket. Söderläge och ungefär 45 graders vinkel mot solen ger mest el. Solceller ger el hela året, mest i början av sommaren. Tio kvadratmeter solceller ger cirka 1000 kWh el per år.

För att stimulera till fler installationer föreslår vi att följande regler införs i Strömstads kommun:

För byggnader som ligger utanför detaljplanelagt område och utanför sammanhållen bebyggelse är solenergianläggningen bygglovsbefriad.

För byggnader inom detaljplanelagt område gäller bygglovsbefrielse för en- och tvåbostadshus med tillhörande komplementbyggnader under förutsättning att:
• Byggnaderna inte är q-märkta, har annat skyddsvärt utseende eller byggnaderna genom sin placering uppfattas som genuina i sin miljö enligt Plan- och bygglagen.
• Solenergianläggningen placeras längs med takfallet (takets lutning) och högst en fjärdedel av respektive byggnads takyta täcks.
• Solenergianläggningen placeras på väggen, om de är högst åtta kvadratmeter.

Bygglov och startbesked krävs för solceller och solfångare placerade i annan vinkel än takfallet eller av annan storlek, om de kan anses störande för omgivningen.
Ingen avgift tas ut för bygglov och startbesked för solenergianläggningar.

Motsvarande regler tillämpas redan idag i flera kommuner, t ex i Lerum.

Miljöpartiet de gröna yrkar

att  bygglovsbefrielse införs för solenergianläggningar i normala fall.

Strömstad den 4 november 2013

Bengt Bivrin