Barn och förskola

Styret i Sundbyberg, bestående av Socialdemokraterna, Centerpartiet och Liberalerna, har beslutat om att ge förskolan mindre pengar 2021. Nu riskerar pedagogerna att få sämre förutsättningar och färre kollegor. Dessutom kommer flertalet förskolor inte längre få maten lagad på plats. Politik handlar om prioriteringar. Vi prioriterar barnen.

Miljöpartiet vill

• Barngruppernas storlek i förskolan ska minska och andelen utbildade pedagoger öka.
  • Maten i förskolor och skolor ska vara ekologisk och hemlagad. De skolor som förlorat sina tillagningskök ska få tillbaka dem.
  • Miljön i förskolan ska vara giftfri. Ingen förälder ska behöva oroa sig för att barnet leker och vistas i en farlig miljö.
  • Förskolegårdar ska vara gröna, tillräckligt rymliga och inspirera till rörelse och lek.

I Sundbybergs stads budget för 2021 röstade stadens styre igenom nedskärningar i förskolan på flera miljoner. Sedan tidigare har man också drivit igenom att flera förskolor i Sundbyberg ska förlora de tillagningskök som finns på skolorna. Dessa beslut innebär att barnen får sämre förutsättningar till välmående och inlärning. Inte nog med att barnens hemlagade mat försvinner och ersätts med uppvärmt och färdiglagat, de riskerar dessutom att förlora uppskattade pedagoger.

Tillagningsköken på förskolorna Vitsippan, Ekorren, Lekplatsvägen och Neptunus har redan förlorat sin hemlagade mat. Nu står förskolorna Dimslöjan, Milot, Lärkan, Vargen och Forskaren samt grundskolan Örskolan på tur. Om ingenting görs har alla dessa skolor förlorat sin hemlagade mat till 2023.

Vill du veta mer eller tycka till? Hör av dig till vårt oppositionsråd Anton Fendert på [email protected].

Håller du med oss? Som medlem i partiet stöttar du oss. Dessutom har du möjlighet att påverka partiet, engagera dig i politiken eller bara bredda ditt sociala nätverk och träffa likasinnade!