Bevara Ryggisspåret och stoppa planerna på ny motorväg

Införd i ST 27 november 2022

Miljöpartiet de Gröna i Sundsvall ser stora brister i den översiktsplan Sundsvalls kommunfullmäktige beslutar om på måndag. Det gäller främst planens möjligheter att uppfylla de högt satta klimatmål som finns både lokalt och nationellt. Fullmäktige sviker naturen och klimatet med den nya översiktsplanen.

Vi är mycket kritiska till att den politiska majoriteten vill förlägga en ny dragning av E14 genom orörd skogsmark, den sträckning som kallas N2. Dragningen innebär att mycket mark tas i anspråk, att ett skogsområde skövlas samt att den totala vägtrafiken kommer att öka. Kommunen skriver också själva i samrådsredogörelsen att alternativet N2 kan ”innebära en målkonflikt med målet om att bli klimatneutral kommun till 2030”. Att förorda en helt ny motorväg är ett beslut som går helt på tvärs med kommunens mål om minskade utsläpp! Den styrande majoriteten måste tänka om här om man är allvarliga med sina ambitioner att nå klimatmålen.

Under den tid Miljöpartiet satt i kommunfullmäktige var vi särskilt måna om att värna den tätortsnära naturen. Miljöpartiet spelade bland annat en stor roll i beslutet att göra Norra berget till ett naturreservat. Vi ser nu hur den gröna rösten tydligt saknas i Sundsvall, när vi också denna mandatperiod är utanför kommunfullmäktige.

Ryggisspåret är ett mycket omtyckt motionsspår som måste bevaras! Sundsvall behöver nya bostäder, men dessa ska inte byggas på bekostnad av ett uppskattat och viktigt naturområde.

Fullmäktige behöver ta sitt förnuft till fånga och leva upp till sina uttalade ambitioner att värna naturen och miljön.

Johanna Simonsson, MP Sundsvall