Miljöpartiet i Sundsvall går till val för en ny, grön skogspolitik

Debattartikel införd i ST 9 september 2022

Sundsvall har en lång historia av att vara en mittpunkt i träriket. Men hur vi brukar skogen får konsekvenser för klimatet och den biologiska mångfalden. Miljöpartiet vill se en ny, grön skogspolitik – i Sundsvall såväl som i hela Sverige.

Miljöpartiet har presenterat ny, grön politik för skogen, som gör det möjligt för alla skogsägare att bidra till naturvård och klimatarbete genom ett hållbart skogsbruk som skyddar naturen. Vi i Miljöpartiet ser stor potential i att ställa om Sundsvall till en hållbar skogskommun!

Vi vill:

● Införa ett omställningsstöd till skogsägare. Vi vill satsa 200 miljoner per år för ersättningar till skogsägare som vill bruka skogen skonsamt och hållbart.

● Rädda de sista resterna naturskog i hela landet. Den här skogen är helt avgörande för många djur och växter som enbart kan leva i riktigt gamla skogar. Totalt handlar det om tre miljoner hektar skog med höga naturvärden över hela landet. En del utgörs av motsvarigheten till Sveriges Amazonas – den fjällnära skogen. Miljöpartiet vill satsa åtta miljarder per år för skydd och skötsel av värdefull natur.

● Maximera klimatpolitiken – Ersättning för kolinlagring. En modell för ökad kolinlagring kombinerat med ökad naturhänsyn måste sjösättas i närtid.

● All statlig skog ska brukas med skonsamma och hyggesfria metoder. Idag sköts endast omkring 1 procent av det statliga skogsbolaget Sveaskogs mark med hyggesfria metoder.

● Stopp för kalhyggen i särskilt klimatkänsliga områden. Som områden känsliga för ras, skred och erosion. Behovet är också stort av stormsäkring och att förebygga skogsbränder. Parisavtal för naturen och ett nationellt ramverk för naturskydd.

● På nationell nivå behövs en handlingsplan för biologisk mångfald, motsvarande klimathandlingsplanen. Etappmål om 30 procent skogsbruk med varierade, mer skonsamma metoder till 2030.

I Sundsvall vill att kommunens skog ska brukas klimatsmart och utan kalhyggen, och vi vill skydda mer natur. Vi vill också stoppa den föreslagna sträckningen av E14, som går genom skogsmark mellan Huli och Bosvedjan. Den skog vi har ska inte skövlas till förmån för en motorväg.

Mitt i den klimatkris vi befinner oss i får vi inte glömma den kris för biologisk mångfald som pågår parallellt. Idag riktas det skarp kritik från omvärlden mot den svenska skogspolitiken.

Istället för att skydda den biologiska mångfalden och skogen drar Sverige i motsatt riktning.

Miljöpartiet kräver en annan skogspolitik – en som förstår problemen vi står inför, men som också kommer med lösningar. När vi ställer om till en grön skogspolitik, kan vi också få Sundsvall att blomstra!

Johanna Simonsson, plats ett listan till kommunfullmäktige

Josefin Johansson, plats två listan till kommunfullmäktige

Johanna Thurdin, plats tre listan till kommunfullmäktige

Miljöpartiet de gröna i Sundsvall