Slutreplik om vindkraft

Slutreplik på insändare om vindkraft, införd i ST

Att David Forslund, Timråpartiet, inte tycker om vindkraft framgår tydligt av hans två debattinlägg 8/2 och 27/2. De siffror han presenterar i sin senaste artikel är i flera fall gripna helt ur luften. Därför är det inte konstruktivt för oss att komma med fler siffror. Några som har bättre koll på förutsättningarna för att snabbt öka den svenska elproduktionen är VD-arna för Holmen, LKAB, Ovako steel och SCA. De skriver så här i en debattartikel i Dagens Industri från september 2021:

”För företag som bedriver energiintensiv verksamhet, dygnet runt, året runt på en internationellt konkurrensutsatt marknad, är vindkraften en avgörande del av lösningen idag. Vindkraften kan möta behovet i industrin och spelar en central roll i att förse hela Sverige med grön el till låg kostnad.”

Dessa industriledare känner naturligtvis till både vindkraftens miljöpåverkan (LCA = all inverkan, inklusive vägar och skogsavverkning) och framtida kostnad per kWh. De utesluter inte att kärnkraft kan få bidra i ett framtida elsystem men är oroliga framför allt för att det kommer att ta orimligt lång tid att få på plats.

Som vi påpekade i vår förra artikel har kärnkraft en rad säkerhetsproblem som gör att vi inte ser den som ett framtida alternativ. Dessutom är många, bland annat ”Institute for Energy Economics and Financial Analysis” i USA, övertygade om att ny kärnkraft inte kommer att kunna konkurrera kostnadsmässigt med förnybar elproduktion.

David Forslund hänvisar till Vattenfall för att påvisa vindkraftens olämplighet. Vi har sökt men inte kunnat finna belägg för detta. Däremot ser Vattenfall framför sig ett elsystem där vattenkraft, vindkraft och kärnkraft kompletterar varandra. Miljöbelastningen för alla dessa är minst 100 gånger lägre än för de fossila alternativen.

Forslund försöker påvisa att vindkraft skulle behöva balanskraft från gas och olja. Detta är naturligtvis fel. Vi måste fasa ut alla fossila energikällor. För att balansera den ojämna elproduktionen hos solceller och vindkraft har vi redan idag tillgång till vattenkraft. I framtiden kommer vätgaslagring, pumpkraft och batterier att komplettera detta och ge oss ren, stabil och prisvärd el.

I en intervju i SVT 5/2 säger Jan Moström, VD för LKAB att ”Politikerna har inte förstått hur vi tänker använda elen”. David Forslund är tydligen en av dessa politiker. LKAB räknar med att tillverka vätgas när det blåser mycket, lagra den för senare behov och på så sätt parera och balansera elsystemet.

Gunnar Farm och Birger Hjörleifsson, MP Sundsvall
Stefani Rydblom och Folke Nyström, MP Timrå

Lite bakgrund:

Fallande priser på grön el – Why did renewables become so cheap so fast?

I denna artikel finns nedanstående bild som illustrerar den globala medelprisutvecklingen på el från nya elproduktionsanläggningar under 10 år.
Priserna i bilden är USD per MWh som på ett ungefär motsvarar öre per kWh.