Från talarstolen – Debatt om att låta de ensamkommande stanna

Ordförande, fullmäktige, alla som lyssnar.

Under hösten 2015 gjorde Trelleborgs kommun en enastående insats. Som transitkommun gav vi tak över huvudet till tusentals ensamkommande barn. Barn som sökte trygghet.

Trelleborg lyftes som ett lysande exempel nationellt. Vi i Miljöpartiet skrev i lokalpressen tillsammans med samtliga partier i fullmäktige, förutom SD, och tackade alla tjänstemän och trelleborgare som arbetade dag och natt för att ta ansvar i en svår situation. Något som vi som kommun kan vara stolta över. En stolthet som förhoppningsvis finns kvar efter dagens beslut.

Medborgarförslaget vi tar ställning till idag kommer från trelleborgare som vill att vår kommun visar samma medmänsklighet som Malmö, Örkelljunga, Bjuv, Hörby, Höör, Osby, Ystad och Simrishamn. Låt de ensamkommande barn och unga som blivit uppskrivna i ålder eller som på grund av orimligt lång handläggningstid hos Migrationsverket hunnit bli 18 år under asylprocessen, få bo kvar på sina etableringsboenden, alternativt andra ordnade boenden i Trelleborg, tills ärendet vunnit laga kraft, i suicidpreventivt syfte.

Jag vill dela med mig av en motion från Moderaterna och Liberalerna från den 13 april 2015, med namn Trelleborg – en kommun med öppenhet och kärlek. I motionen tar era partier upp Trelleborgs kommuns värdegrund – Öppenhet, Respekt, Ansvar. Det är bra. Ni lyfter även kommunens varumärkesplattforms kärnvärden – Trygghet, Nyfikenhet, Kärlek.

Ni skriver ”En kommun som antagit så vackra ord för sig måste också leva upp till dem…” Vidare skriver ni ”Det är vårt ansvar och skyldighet att göra Trelleborgs kommun till en kommun som står för trygghet, nyfikenhet och kärlek på en grund av öppenhet, respekt och ansvar.

Vi har en grupp utsatta ungdomar som ser Trelleborg som sitt hem. Personer som har vänner, nätverk, kärlek här. Personer som gjort en resa som många av oss inte klarat av. Handlingskraftiga individer som fått kämpa för livet. Ungdomar som vill bo kvar i Trelleborg. Personer vars drivkraft vår kommun har mycket att vinna av. De har skapat vänskapsband så starka att en rad trelleborgare vill kämpa för deras sak. Trelleborgare med stora hjärtan som vill vara stolta över sin kommun.

Moderaternas förslag att skilja dessa trelleborgare från de rötter de har här är respektlöst.

Vad tar ni för ansvar?

Vad ger ni för trygghet?

Vad visar ni för öppenhet?

Om det finns någon kärlek i er politik så är det dags att visa den nu.

Bifall till medborgarförslaget. Låt de ensamkommande stanna.

Emil Samnegård

Ordförande för Miljöpartiet de Gröna i Trelleborg

(Beslutet som vann i fullmäktige, med stöd av S, C och SÖS, inkluderade inte de ensamkommande som fyllt 18 under processens gång, men det var bättre än M och SD:s som ville skicka samtliga medborgarförslaget rör från Trelleborg)