Pressmeddelande: Miljöpartiet vill göra Trelleborg till en av Sveriges renaste kommuner

I en motion till kommunfullmäktige föreslår Miljöpartiet att Trelleborg ska satsa på att bli en av Sveriges renaste kommuner.
Landets kommuner rankas varje år av organisationen ”Håll Sverige Rent” utifrån sin förmåga att arbeta strategiskt mot nedskräpning och sin förmåga att aktivera medborgarna i renhållningsarbetet. Trelleborg tog ett stort steg framåt på listan ifjol från plats 79 plats 34. Miljöpartiets Emil Samnegård, gruppledare för Miljöpartiet i Trelleborg, tror att en finalplats är inom räckhåll.

– Att hålla kommunen ren från nedskräpning är viktigt både för människor, djurliv och miljö. Att klättra på rankingen handlar om att förbättra den offentliga miljön för oss som vistas här i Trelleborgs kommun. Det känns absolut som att vi har möjlighet att nå en finalplats, eller t.o.m. vinna, säger Emil Samnegård.

Enligt Håll Sverige Rent utgör fimpar och snus 80% av allt skräp på våra gator. Sedan tidigare har Miljöpartiet tagit initiativ till ett fimpförbud, något som skulle utmärka kommunen i sitt renhållningsarbete.

–  Fimpar och snus står för merparten av skräpet i den offentliga miljön och enligt en undersökning håller 97% av svenskarna med om att det är fel att fimpa på marken och 93% vill införa en bot. Vi har ju redan den frågan på agendan och med de andra partiernas stöd så tar vi ett stort steg mot att bli en av Sveriges renaste kommuner bara där, säger Emil Samnegård.

Håll Sverige rent utser Sveriges renaste kommun på sin årliga konferens på hösten.

För mer information kontakta Emil Samnegård, gruppledare för Miljöpartiet i Trelleborg, på 0706129886.

Länkar och källor
MP:s fimpmotion – https://drive.google.com/file/d/1DK5XNFJzyFcFaxKRi99TzrHl6NT0Eu2q/view?usp=sharing

MP:s Håll Trelleborg rent motion – https://drive.google.com/file/d/1m7EqQTbjjw3ihQtbqIJ1ZHV0eNNgpn5_/view?usp=sharing

Info om Håll Sverige Rents ranking – https://skola-kommun.hsr.se/kommuner/hall-sverige-rents-kommunindex?fbclid=IwAR0jejHCD2b0xrW0X6z1TTElf_wsCsRjsNw1EF50N5_c4swgdgf8Dn5rK0U