Yttrande samråd detaljplan Västergärdetbro

Yttrande till samråd för Detaljplan för Västergärdetbron, del av Olidan 5:16 och 3:2 med flera, Åker/Skoftebyn

Detaljplanen medför ett väsentligt intrång i ett område med påtagliga värden för natur,
turism och friluftsliv. Den riskerar att leda till ökad biltrafik till- och genom fall-och
slussområden. Miljöpartiet anser att underlaget inte redovisar samtliga utredda alternativ,
varför val av placering och utformning i vår mening inte kan motivera förlusten av ovan
nämnda värden.

Analys av miljökonsekvenser

Då detaljplanen har sin bakgrund i, och syftar till, att möjliggöra för projektet med de nya
slussarna bör konsekvensanalysen av detaljplanens miljöpåverkan även ingå i den övergripande miljölkonsekvensbeskrivningen för slussprojektet. Detta för att kunna bedöma kumulativa effekter och eventuella korsberoenden mellan olika aspekter av projektet. Planens giltighet bör även villkoras till att slussprojektet få laga kraft.
Detaljplanen verkar även sakna en redogörelse av utredda och analyserade alternativ till vald utformning. Bron ska ersätta svängbron för specialtransporter, men det klargörs inte om dessa transporter även kan utföras via Åkersbergsvägen. Inriktningen med en permanent bro istället för en temporär anläggning för slussbygget har inte heller utvecklats. Valet av gatuanslutningen söder om koloniområdet istället till befintlig väg norr om denna bör kunna utvecklas.

Kompensationsåtgärder

Planen innebär att naturmark som utgör en värdekärna i kommunens grönstrukturplan tas i anspråk. Det finns risk att biologiska värden, ekosystemtjänster och rekreativa kvaliteter försvagas eller förloras. Därför bör planförslaget kompletteras med tydliga kompensations- och skyddsåtgärder för naturmiljö.

Trafik

Trafik- och mobilitetsutredningen verkar inte ha tagit hänsyn till ändrade resmönster på grund av ökad tillgänglighet till sluss- och fallområdet. I dag ligger området på slutet av en längre vägsträcka med låg hastighet och delvis dålig standard, medan den nya bron skapar en mycket mer direkt infartsport för biltrafik. Detta riskerar att leda till väsenligt högre trafiktäthet än redovisat i utredningen, och att slutsatsen om låg påverkan på områdets trafikmönster behöver omvärderas. Underlaget redovisar inte hur kommunen avser att begränsa trafiken till och genom området.
Brons gatubredd verkar vara dimensionerad för betydligt högre trafikvolym än den trafik som planen syftar till (det vill säga temporär byggtrafik samt specialtransporter, Västergärdets boende, och slussområdets besökare). Detsamma gäller lösningen med separat svängfil på Åkerssjövägen, som även den verkar avse högre trafikvolym än nödvändigt.
Jämfört med dagens Olidebron medför planen en betydande försämring för cykeltrafiken, framförallt en längre körsträcka i kuperad terräng. Miljöpartiet anser att kommunen bör prioritera cykeltrafiken mera och utveckla planen ytterligare. Att leda cykeln över slussporten kan vara ett alternativ, men då bör stigen längs bergkanalen utformas så att cyklister inte riskerar att falla i kanalen, eller att de kan krocka med gångtrafikanter.
Miljöpartiet de gröna i Trollhättan
genom språkrör Alexander Witte

Yttrandet till avgränsningssamråd 2025 finns att läsa på denna länk.

Yttrandet till lokaliseringssamråd 2023 finns att läsa på denna länk.

Relaterade nyheter

Trollhättan, 8 mars 2025

Yttrande till avgränsningssamråd projekt slussar i Trollhätte kanal

Trollhättan, 3 mars 2025

Styrelse 2025

Trollhättan, 4 februari 2025

Årsmöte Miljöpartiet de gröna i Trollhättan 2025

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter