Tillsammans främjar vi folkhälsa

Regionrådet Jenny Lundström (MP) lyfter i en motion flera förslag för att utveckla Region Uppsalas arbete med att främja folkhälsa.

– Folkhälsan i länet är resultatet av våra livsvillkor, levnadsvanor och möjligheter att leva ett gott liv. Region Uppsala har en viktig hälsofrämjande roll och det inte bara som vårdgivare. Genom t.ex. vårt medlemskap i Upplandsstiftelsen och genom vår roll att besluta om gång- och cykelvägar kan vi tillsammans med kommuner och andra aktörer i länet skapa de rätta förutsättningarna för förbättrad hälsa för alla, säger regionrådet Jenny Lundström (MP).

Miljöpartiet vill att Region Uppsala tillsammans med länets kommuner utvecklar ett arbetssätt med gemensam folkhälsopolicy där politiska organ och förvaltningar i kommuner och region kan mötas och utbyta kunskap och erfarenheter. Det finns flera goda exempel hur andra regioner arbetar med folkhälsa och tillsammans med kommuner samarbetar för att uppnå positiv hälsoutveckling i befolkningen.

Miljöpartiet anser att det är viktigt att våra beslutsunderlag tydligt visar konsekvensbedömningar som inkluderar folkhälsoperspektivet och hur beslut om åtgärder och investeringar bedöms påverka positivt eller negativt.

De kroniska sjukdomstillstånden har successivt ökat i samhället. I Sverige läggs 80-85 procent av hälso- och sjukvårdens resurser på vård och behandling av kroniska sjukdomar. Ogynnsamma levnadsvanor är de viktigaste orsakerna bakom våra stora folksjukdomar. Ohälsosamma levnadsvanor orsakar 80 procent av alla hjärtsjukdomar och stroke, liksom 30 procent av all cancer. Förebyggande insatser som stöttar goda levnadsvanor kan förebygga eller förbättra 90 procent av sjukligheten i kroniska sjukdomar . För att reducera både kostnaderna och sjukdomsbördan är det viktigt att satsa på hälsofrämjande åtgärder för att stärka det friska och förebygga ohälsa.

Läs motionen