Nu skärper vi klimatmålen

Miljöpartiet med samarbetspartier presenterar i dag kommunens skärpta klimatmål: fossilfritt Uppsala 2030 – klimatpositivt Uppsala 2050. Målen hör till Sveriges absolut skarpaste, samtidigt som de är nödvändiga i ljuset av klimatutmaningen.
– Vi ökar takten i klimatarbetet genom att investera i det förnybara, ta bort placeringar ur det fossila och nu även genom att skärpa klimatmålen, säger Maria Gardfjell (MP), kommunalråd med ansvar för klimat och miljö.

Uppsala har två stora universitet och många ledande företag inom miljöteknik. Skärpta klimatmål väntas därför främja export och grön industriutveckling.

– Tillsammans med lokala forskare och företagare kommer vi genom skärpningen bidra till att skapa gröna jobb i hela kommunen. Detta samtidigt som beslutet är ett nödvändigt steg för att skapa goda resultat för miljön, säger Maria Gardfjell.

Bakgrund: Målen innebär bland annat att utsläppen från energianvändning, transporter och arbetsmaskiner i Uppsala ska vara nära noll 2030 (fossilfritt Uppsala). Till 2050 ska Uppsala ha minskat sina utsläpp med över 100 procent (klimatpositivt Uppsala). Negativa utsläpp kräver att man lagrar in kol (bland annat genom att bygga mer i trä) och är en rekommendation från klimatforskningspanelen IPCC.

Mer information om klimatmålen finns här.

Maria Gardfjell (MP), kommunalråd med ansvar för klimat och miljö
Telefon: 018-727 16 81 och 076-761 83 76