Företag och näringsliv

Bidra till grön omställning genom kommunens kapitalförvaltning

De gröna obligationerna ska öka i omfattning och kravnivå. Alla aktörer inom innovationskedjan ska bidra till en social och ekologisk hållbarhet. För att bli en innovativ kommun med fokus på cirkulär ekonomi måste satsningen på holmen- området intensifieras. Att samla företag och industrier med olika typer av cirkulär ekonomi inom området har en strategisk fördel samt ger större konkurrenskraft.

Kommunen ska hjälpa utvecklingen av en ekonomi som hushåller med naturresurser genom att stötta näringslivsutveckling som fokuserar på de globala hållbarhetsmålen samt koppla ihop hållbara företag med varandra genom att skapa ett centrum för företag med hållbara tjänster och produkter.

Vi vill:

• Alla avtal som kommunen ingår ska omfattas av miljö- och hållbarhetskrav.
  • Kommunens kapital ska bara placeras så att investeringar bidrar till målet agenda 2030.
  • Kommunens egna verksamheter ska identifiera, möjliggöra och skapa förutsättningar för en omställning till cirkulär ekonomi.
  • Satsa på innovation i Holmen området genom att samla företag och industrier med olika typer av cirkulär ekonomi inom området har en strategisk fördel samt ger större konkurrenskraft.

Vi vill förenkla företagandet

Vi vill förenkla småföretagande genom att förenkla kontakterna med kommunen. utveckling av ett företagscentrum för landsbygd/stad ska fortgå där fokus ska ligga på hållbarhet samt generationsskiften bland småföretagare. Ge möjlighet för goda idéer att växa genom innovationscentrum för hållbarhet/ekologisk produkter och tjänster, kommunen ska stötta goda idéer och projekt som leder till minskad klimatpåverkan. Vi vill utveckla och stimulera gröna näringar, ge företag, privatpersoner, föreningar, organisationer med flera förutsättningar för grön omställning.

Vi vill:

• Utveckling av ett företagscentrum för landsbygd/stad
  • Sänk etableringskostnader (som kommunen fakturerar) och andra likvärdiga kostnader för företag

Hjälpa näringslivet att miljöanpassa sin verksamhet

Näringslivet ska ha ekonomiska incitament för ökad miljöhänsyn. Kommunen ska erbjuda näringslivet kvalificerad kompetens med rådgivning om miljö och hållbarhet. ett pilotprojekt ska utföras för att skapa ett hållbart industriområde där fokus ligger på energi, transporter, grönstruktur, materialflöden, gestaltning och mötesplatser. vi vill bilda ett kunskapsnav för hållbart byggande och stötta aktörer i hela kedjan i bygg-och fastighetsbranschen. De kommunala bolagen ska ha hållbarhetsplaner och kontinuerlig uppföljning av arbetet.

Vi vill:

• Kommunen skall se över alla ägardirektiv för att främja långsiktig verksamhet och långsiktiga avkastningskrav.

Nyheter på Företagande