Vi är för att utveckla hela demensvården!

Socialförvaltningen i Varberg har på uppdrag av socialnämnden utrett behovet av stöd och boendeformer vid demenssjukdom och i april läggs ett förslag fram till nämnden om att utveckla demensvården i Varbergs kommun. I utredningen framkommer tydligt att yngre personer med demens och deras anhöriga kan ha särskilda behov. Men samtidigt visar utredningen att det finns en risk med att låta enbart ålder styra till exempel var en person ska bo. Personer med demens har olika diagnoser, symtom och behov.

Forskningsrapporten Att hon säger att hjälp inte behövs, betyder inte att hjälp inte behövs – Behov och resurser för yngre personer med demenssjukdom och deras anhöriga, (Äldrecentrum för forskning och utveckling) slår fast att:

• Det ofta är stora skillnader mellan personer med olika demensdiagnoser. Det finns större likheter mellan personer med samma diagnos men olika ålder.
  • De drabbade ofta ses som en grupp, men måste ses som individer med olika behov.

Utredningen visar att vi behöver utveckla vård och omsorg för alla personer inom målgruppen genom att:

• Förstärka resursteam demens och utöka dess uppdrag för kontinuerlig kunskapsspridning ut till alla berörda verksamheter (hemtjänst, boendestöd, dagverksamhet, särskilt boende o.s.v.)
  • Anpassa vissa boenden utifrån specifika behov, till exempel beteendemässiga och psykiska symtom, ålder med mera.
  • Utveckla dagverksamhet och anhörigavlösning, med särskilt fokus på yngre personer med demens och deras anhöriga.

Förslaget som läggs fram till socialnämnden i april är att starta arbetet med alla tre delar så fort som möjligt, det handlar inte om att invänta nya lokaler.

Majoriteten säger alltså ja till att anpassa boenden utifrån specifika behov. När det gäller boendeplatser så har vi sagt ja till 120 nya platser och fler skall fram, men under tiden säger vi nej till motioner om specifikt utformade boenden innan arbetet med detta ens startat, eftersom arbetet bör hållas ihop utifrån framtagen plan om utvecklingsarbete och byggnationer med syfte att kunna erbjuda en vård som utgår ifrån varje människas unika behov.

Medan detta förnyelsearbete pågår är fortsatt socialnämndens värdegrund för allt arbete att: Vi möter dig där du är. Tillsammans med dig formar vi lösningar utifrån din situation.

Erland Linjer (M)
Anna-Karin Gustafsson (C)
Lena Persson (L)
Johan Rosander (MP)
Björn Jonasson (KD)

Publicerad i Hallands Nyheter 2017-04-13.