Fortsatt tandlös hantering av Farstaviken

Miljöpartiet vill inte vänta längre! Det är dags för Värmdö kommun att undersöka hur Farstaviken på bästa sätt ska renas från de föroreningar som ligger där.
Under Gustavsbergsutskottets möte den 3 april föreslog Miljöpartiet att ett nytt uppdrag skulle ges till förvaltningen som skulle innebära att den i samverkan med Länsstyrelsen skulle förbereda och utreda hur saneringen av Farstaviken ska gå till så snart som den ansvarsutredning som ändå är på gång vad gäller Fabrikens ansvar för föroreningarna i Farstaviken. Vi ville också att såväl kostnader som tidplan och metoder skulle tas fram. Vi föreslog också en återremiss med ungefär samma innehåll, det vill säga att utskottet skulle få tillbaka ett bättre underlag där även ovanstående parametrar fanns med. I den efterföljande diskussionen höjdes rösterna från de andra närvarande partierna om deras rädsla för att skriva någonting om kommunens ansvar och skräcken för att ta upp frågan om eventuella kostnader innan ansvarsutredningen är färdig. Det slutliga förslaget till beslut blev en återremiss utan precisering vilket Miljöpartiet reserverade sig mot. Det är helt enkelt för tandlöst! Som vi befarade så dräneras de nödvändiga underlagen ånyo.

Gustavsberg står under de närmaste åren för sin kraftigaste utbyggnad någonsin. Drygt 1 000 nya bostäder ska byggas i Fabriksstaden och ytterligare cirka 1 000 i resten av centrala Gustavsberg. I många av de här bostäderna kommer det att bo barnfamiljer.

Miljöpartiet konstaterar att den kamerala skräcken hos övriga partier representerade i Gustavsbergsutskottet var så stor att de inte ville sätta på pränt det faktum att kommunen eventuellt kan tänkas ha något ansvar för att sanera Farstaviken, inte heller nämna något om att det kan finnas kostnader förknippade med ansvaret. Vi beklagar att denna skräck är så stor att utskottet förhalar och åsidosätter behovet av rent vatten och en frisk Farstavik för de som bor och ska bo runt den. Såväl ansvarsutredning som annat förberedande arbete borde ha satts igång för länge sedan.

Miljöpartiet anser att hänsyn till vår framtida hälsa och den livskvalitet som det innebär för de som bor i Gustavsberg att utan hälsorisker kunna bada och fiska i Farstaviken väger tyngre än risken för en kommunal kostnad i samband med att rena viken.

Miljöpartiet gläder sig ändå åt att ha fått upp frågan på bordet, att det nu pågår en ansvarsutredning kring ansvaret för Fabrikens utsläpp till Farstaviken och att gedigna utredningar vad gäller de föroreningar som finns i Farstaviken är gjorda. Att vänta på utfallet av ansvarsutredningen är självklart men under tiden bör kommunen göra det den kan för att förbereda för de åtgärder som ska göras för att säkra en långsiktigt hälsosam Farstavik.

Särskilt märkligt är de andra partiernas motstånd mot att gå till handling eftersom flera av de saker Gustavsbergsutskottet har visionerat kring i de olika detaljplanerna innebär att man ska genomföra åtgärder vad gäller såväl hantering av dagvatten som anläggningar i den inre delen av Farstaviken, anläggningar som blir svåra att genomföra om man inte löser problematiken med föroreningarna först. Vad Miljöpartiet kan förstå så innebär dagens beslut såväl som beslutet från förra utskottet att majoriteten av de partier som är representerade i Gustavsbergsutskottet väljer att försena utvecklingen i Gustavsberg, ett beslut som vi inte ställer oss bakom.

Malin Åberg Aas, Miljöpartiet de gröna i Värmdö

Skriftlig reservation ärende 6 KSGU 140303