Grönplan för att värna Värmdös natur

Värmdö är en fantastisk plats att bo i, både för människor och för djur. Våra kommuninvånare har möjlighet att bo och vistas i närhet av skog, odlingsmark, våtmark och kustområden. I takt med att vår kommun växer och exploateras behöver vi värna och värdesätta våra grönområden, kommunens gröna samband och den biologiska mångfalden än mer.
Om vår kommun ska växa så måste den göra det hållbart och inte på bekostnad av värdefulla naturmarker. Enligt konventionen om biologisk mångfald (CBD) som Sverige undertecknat ska vi planera våra städer så att många olika arter av djur och växter kan leva i vår närhet. Det är viktigt för de som lever i Värmdö idag men inte minst för kommande Värmdöbor då ett fungerande ekosystem är basen för de processer som försörjer oss med vatten och mat. Då grönområden är svåra att återskapa vill Miljöpartiet se en medveten, långsiktig och strategisk planering av hur dagens grönområden ska bevaras och göras tillgängliga för framtida generationer.

Idag skyddas vissa viktiga naturområden i Värmdö kommun som naturreservat. Merparten av naturreservaten ligger dock i ytterområden, relativt långt från större bebyggelse. Miljöpartiet ser vikten av att peka ut viktiga tätortsnära naturområden och i kommande stadsplanering särskilt värna de grönområden som används flitigt av Värmdöborna. Enligt Länsstyrelsens medborgarundersökning Nutid och Framtid 2015 anser hela 72,4 % av de tillfrågade Värmdöborna att det är mycket viktigt och 26,9 % att det är ganska viktigt att ha närhet till naturen för att boendemiljön ska vara attraktiv. Det är viktigt att vi som kommun tar fasta på det upplevda välbefinnande som närhet till grönområden ger. Vi får inte heller bygga bort de gröna samband som fortfarande finns kvar i kommunen och vi måste värna och stärka den biologiska mångfalden.

För att värna Värmdös grönområden och dess biologiska mångfald vill Miljöpartiet att Värmdö kommun tar fram en grönplan som komplement till vår översiktsplan, naturreservatsplan och grönstrukturplanen för Gustavsberg. En grönplan är ett övergripande dokument över en kommuns grönområden och utgör ett viktigt underlag för planering och förvaltning av grönområden.

I samband med att grönplanen tas fram vill vi att Värmdö kommun i ett tidigt skede tar hänsyn till medborgarnas åsikter och därför håller medborgardialoger som en del av förarbetet. Det är viktigt att de som bor och verkar i kommunen känner sig delaktiga redan från början då det ökar intresset och känslan av att vara en del av Värmdö kommun.

Miljöpartiet yrkar därför:

• att Kommunstyrelsen får i uppdrag att ta fram en grönplan.
  • att kommunen genomför en medborgardialog som en del av förarbetet.

Hanna Thorell, Filip Joelsson, Malin Åberg Aas
Miljöpartiet de gröna i Värmdö