Värmdös elever får allt bättre skolresultat

En undersökning från Lärarförbundet visar att skolresultaten i Värmdö kommun stadigt förbättras. I en ranking av alla 290 kommuner i landet stiger Värmdö med sig 72 platser på listan till en 171 plats.

– Jag är mycket glad att det även i Lärarförbundets ranking precis som i SKL:s märks att lärarnas, förvaltningens och politikernas gemensamma ansträngningar för att ge eleverna bättre undervisning får genomslag, säger Max Ljungberg, MP, ordförande i Utbildningsstyrelsen.

Framförallt beror Värmdö kommuns klättring i listan på att elevernas resultat förbättrats, både i faktiska värden och relativt andra kommuner. Elevernas meritvärde förbättras 136 platser till 16 plats av 290 kommuner jämfört med 2013. Andel godkända elever förbättras 53 platser till plats 67, högskolebehörighet 69 platser till plats 73 och övergång till högskola 107 platser till plats 83 på listan. Det finns en faktisk förbättring för samtliga av dessa värden bakom rankingen, jämfört med 2013 års värden.

– Att ökningen främst beror på de faktiska kunskapsresultaten för eleverna i den kommunala skolan har förbättras visar att Värmdö kommun är på rätt väg. Ökat samarbete mellan fristående och kommunala skolor i nästa mandatperiod kommer ge ännu bättre kunskapsutveckling för eleverna, säger Siv Strömbäck, MP, ledamot i Finansieringsnämnden för utbildning.