Värmdö behöver modern förnybar energiförsörjning

Miljöpartiet ser att utbyggnaden av förnybar energi går för långsamt inom Stockholms län och vill att Värmdö kommun utreder för- och nackdelar med att bilda ett hel- eller delägt kommunalt
energibolag för produktion av förnybar energi. Tyvärr avslogs vår motion vid senaste kommunfullmäktigemötet.

Miljöpartiet beklagar att Alliansen inte ser vikten av att fortsätta driva på arbetet med den nödvändiga och långsiktigt lönsamma omställningen till förnybar energi där Värmdö kan vara en viktig del i Stockholms län på grund av våra goda förutsättningar båda vad gäller vind och solenergi. Vi ser att den nya majoriteten struntar i översiktsplanens målsättningar om att utbyggnad av sol, vind och vågkraft ska främjas. Vi beklagar också att argumentationen i underlaget för beslut är bristfällig och delvis felaktig. Vår motion handlade om att utreda för och nackdelar med ett kommunalt energibolag av såväl klimatskäl som ekonomiska skäl. Andra kommunala energibolag bidrar i många kommuner såväl med den nödvändiga energin lokalt som med ekonomiska överskott. Som exempel bidrog Skellefteå kraft med 599 miljoner, Öresundskraft med 318 miljoner, Jämtkrafts med 300 miljoner, Lunds energikoncern med 240 miljoner, i avkastning 2012.

Under förra mandatperioden påbörjades ett utmärkt arbete inom kommunen med inköp av anläggningar för såväl solel som vindkraft. Det finns också kartläggning av lämpliga områden för vindkraft och en policy för hur etablering av vindkraftverk ska ske i Värmdö. Det som saknas är de mer exakta vindmätningarna på några platser där det är lämpligt att etablera vindkraft något som vi också föreslog i vår motion. Det står att det skulle vara en stor ekonomisk investering att bilda ett energibolag men det beror såväl på omfattning och energiform samt om bolaget tillåter exempelvis invånare att köpa andelar i bolaget. Eftersom satsningen på det vindkraftverk som kommunen köpte utanför Sundsvall blev så mycket billigare än budgeterat finns redan ytterligare 64 miljoner avsatta i investeringsbudgeten sedan tidigare, pengar som kunde användas som ett startkapital i bolaget. Det finns också möjligheten att undersöka möjligheterna till delägande.

I svaret på motionen står att kommuner inte kan driva energibolag eftersom de ska drivas på affärsmässig grund och att kommunen inte får ta ut en vinst är något som skorrar falskt med tanke på hur många kommunala energibolag det finns. Elmarknaden är hårt styrd av lagar och regelverk, men vi kan inte se att det finns något hinder för Värmdö kommun att bilda ett energibolag på samma sätt som andra kommuner gör. Det står också att det är oklart om investeringen skulle vara samhällsekonomiskt effektiv, men just det är en sådan sak som den utredning av för och nackdelar som motionen föreslår skulle kunna bringa klarhet i.

Det är också beklagligt att underlaget beskriver kostnaderna för en uppgraderingsanläggning till biogas, en energianläggning som är mycket kostsam och där det i dagsläget finns tillräcklig kapacitet inom länet.

Men det mest graverande i underlaget är att det står att ett avslag på motionen inte har några konsekvenser för miljön och för medborgarna. Ett bifall till motionen och i förlängningen en utbyggnad av förnybar energi på Värmdö har stora konsekvenser för klimat och miljö. Genom ökad produktion av förnybar energi kan andelen fossil energi minskas. Skulle vindkraftverk byggas finns också en miljöpåverkan i form av exempelvis visst buller som måste tas hänsyn till, solenergi har inte den typen av miljöstörningar, men kombinationen av vind, sol, vatten, geotermisk energi, vätgas och biobränslen är det som på sikt gör att Sverige klarar att bli fossiloberoende vad gäller sin energiförsörjning till såväl transporter som uppvärmning och verksamhetsdrift. För medborgarna skulle lokalt producerad energi säkra energitillgången även vid större elavbrott, kommunen skulle bli mer resilient och en större förståelse skulle finnas för hur stort vårt behov av energi är och hur vi producerar den. Även möjligheter till nya jobb inom en teknikintensiv sektor som växer skulle ett lokalt energibolag för förnybar energi kunna bidra med. Allt detta i linje med de önskemål som finns i såväl Vision 2030 som ÖP 2030.